Barnsekreterare

Barnsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Arbete och välfärdsförvaltningens Barn och ungdomsverksamhet bedriver ett målmedvetet utvecklingsarbete för att kunna erbjuda en socialtjänst med god kvalité för våra medborgare. Verksamheten ansvarar för utredningar och insatser för barn och ungdomar 0-20 år som är i behov av skydd och stöd. Vidare arbetar verksamheten även med familjerättsärenden och förebyggande insatser och förebyggande arbete i Kristianstad kommun.

Barn och ungdomsverksamheten att bestå av sex enheter:
• Förebyggandeenheten
• Utredningsenhet 1 (Mottagningsteam och Utredningsteam 1)
• Utredningsenhet 2 (Utredningsteam 2 och Utredningsteam 3)
• Öppenvårdsenheten
• HVB enheten
• Uppdragsenheten


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en socialsekreterare till barnsekreterarteamet ( så kallad barnsekreterare) uppdragssenheten.

Som barnsekreterare ansvarar du för uppföljning av barn/ungdomar placerade i familjehem samt handläggning av utredningar och insatser enligt SoL och LVU. Du ansvarar, utifrån delegation, för rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Du ska skapa en bärande och förtroendefull relation till barnet och ska vara dess företrädare i olika sammanhang. Du ska samverka med barnets biologiska familj och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Vi förväntar oss att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners som skola, sjukvård, polis med flera.

Barn och ungdomsverksamheten i Kristianstad medger en stor möjlighet till personlig och professionell utveckling. Alla handläggare ges bland annat möjlighet att genomgå både grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety.

Så här säger en av våra barnsekreterare -Vill du testa på mitt jobb?
Rollen som barnets socialsekreterare är unik. Barnets behov utgör kärnan i hela vårt arbete, och som barnsekreterare skapar du hållbara relationer till familjehemsplacerade barn såväl som till deras nätverk.

Det bästa med att vara barnsekreterare är att vi får följa de placerade barnen och deras utveckling över tid och vara med både när det är tufft men också när det går bra, vilket ju är den mesta av tiden. I alla frågor som rör barnet är barnsekreteraren den som ska säkerställa att barnets röst blir hörd, vilket är utmanande men samtidigt utvecklande.

Vårt arbete är både varierande och viktigt. I vår fantastiska arbetsgrupp finns det mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar på olika sätt. Det finns dessutom alltid möjlighet att prata, ställa frågor och få stöd i din roll, både av teamledare och av oss, dina närmaste kollegor.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Du behöver våga se, ta ansvar och kunna hantera svåra och akuta situationer. Du kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor i team.

Du har socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Det är meriterande om du genomgått utbildning i BBIC samt grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety. Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsvård och familjehemsvård är meriterande liksom om du har praktisk erfarenhet av BBiC och Signs of safety. Vi ser gärna att du också har erfarenhet av Lifecare. Då kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du som söker har B-körkort.

Vi kommer att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden. Vid anställningsintervju vill vi att du visar examensbevis från socionomutbildning samt tar med kontaktuppgifter till två referenter.

När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.


ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb