Barnsekreterare till Familjehemsenheten

Barnsekreterare till Familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden med IFO (barn, unga, familjehem, familjerätt, öppenvård och vuxen) och AFE (arbetsmarknad, försörjning och etablering). Till detta kommer även en administrativ stab.

ARBETSUPPGIFTER
Som barnsekreterare ansvarar du för placerade barn och ungdomar, både enligt SoL och LVU. Du hanterar alla förekommande frågor som kan uppstå i barnet liv och följer upp insatsen. Arbetet syftar till att barnet ska få en god utveckling och en gynnsam skolgång. Barnets socialsekreterare och familjehemssekreterare arbetar i team kring de placerade barnen.

Arbetet är självständigt men kräver ett nära samarbete med kollegorna på enheten samt med andra interna och externa samarbetspartners. Metod- och processhandledning är en naturlig del i arbetet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom och du behöver ha B-körkort.

Vi vill att du ska vara samarbetsinriktad och relationsskapande. För oss betyder det att du förstår det gemensamma uppdraget, att du agerar utifrån det och bidrar till helheten samt att du är en person som skapar goda relationer och bygger nätverk med personer som är viktiga för din yrkesroll och för ditt uppdrag.

Vi vill och att du är ansvarsfull och strukturerad, att du tar dina uppgifter på allvar, att du är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt samt att du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt.

Arbetet som barnsekreterare på familjeenheten betyder också att du behöver vara socialt säker, dvs. du behöver vara bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du behöver kunna stå för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.

Vi vill gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat med familjehemsvård och/eller myndighetsutövning barn och unga. Mölndals stad har BBIC-licens och vi ser gärna att du har erfarenhet av BBIC. Vi önskar också att du har erfarenhet av dokumentationssystemet Treserva.

Förutom den utbildning, erfarenhet och kompetens som vi önskar, kommer vi att prioritera den som kan börja snabbt.

Vi erbjuder dig ett roligt och spännande arbete i en organisation som är utvecklings- och förändringsbenägen.

Mölndals stad erbjuder också ett generöst friskvårdsbidrag.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26

Sammanfattning

Besöksadress

Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


12 maj 2024