Behandlingsassistent till Alma

Arbetsbeskrivning

Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Vi är drygt tusen anställda som arbetar med bland annat missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning, verksamheter för integration och för flyktingboende, men också med strukturella frågor inriktade på ett socialt hållbart samhälle. Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att bidra till en bättre spegling av befolkningsstrukturen i Göteborg.




ARBETSUPPGIFTER
Alma är ett akutboende för kvinnor som saknar egen bostad eller har ett tillfälligt behov av boende och som på grund av missbruk, psykiska och/eller psykosociala problem saknar förankring på den reguljära bostadsmarknaden.
På Alma finns 18 biståndsbedömda platser, 4 övernattningsplatser och en plats för våldsutsatt kvinna med missbruksproblematik.
7 behandlingsassistenter arbetar dag/kväll, helg och 4 behandlingsassistenter arbetar vaken natt.
Vi erbjuder rum i kollektivt boende med individuellt anpassat stöd utifrån socialtjänstens formulerade uppdrag samt de behov och önskemål om stöd som den enskilde uttrycker i upprättandet av genomförandeplanen. Till vår hjälp att upprätta genomförandeplanen använder vi BoendeDOK.
I arbetet som behandlingsassistent ingår kontaktmannaskap för ett antal klienter. Detta innebär bland annat att dokumentera, planera och följa upp den enskildes boendetid på Alma. I arbetet deltar du i handledning, metod- och verksamhetsmöten samt arbetsplatsträffar. Du har även enskilda dialogsamtal med gruppchef var 6:e vecka.
Att hantera konflikter och problem som uppstår samt att möta människor i kris och i akuta livssituationer är en grundläggande och viktig del i arbetet. Men även att finnas till som ett ”ställföreträdande hopp”, hållbart bollplank och vägvisare när vardagens utmaningar ska antas.
Regelbundna kontakter och samarbete med andra för den enskilde, viktiga personer eller aktörer/verksamheter är också en betydande del av arbetet.
I arbetet ingår även praktiska sysslor som ett led i att upprätthålla en god fysisk boende- och arbetsmiljö.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
har en YH-utbildning inom området,
är socionom
är socialpedagog
eller har annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Vi ser att du har goda kunskaper och erfarenhet av att möta människor i utsatta livssituationer. Du ska ha ett intresse och engagemang för målgruppen och se hopp och möjligheter där andra tappat tron på det möjliga. Du behöver vara trygg i att möta arga och frustrerade människor, göra egna bedömningar och agera på ett lämpligt sätt i olika och ibland akuta situationer.
Du har ett icke konfrontativt förhållningssätt och en mycket god förmåga att samarbeta. Du kan arbeta självständigt såväl som i grupp och du är väl förankrad med fötterna i jorden och i dig själv.

Datorvana samt god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift är också något vi förväntar oss av dig.
Körkort är ett krav.

Kunskaper och erfarenhet av MI samt tidigare erfarenhet av boendefrågor/missbruk är meriterande.


ÖVRIGT
Eventuellt kan det bli aktuellt att tillsätta två tjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pernilla Halmedal
031-3679428
Christina Matsdotter
0707-85 45 19
Anna Ström

Verónica Morales
031-3679009
Brith Holm

Ingvar Johansson

Christina Matsdotter
031- 367 94 60
Sven-Johan Dahlstrand
031-3679860
Jakob Kilner
031-367 91 08
Karolina Pettersson
031-3685754

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad, Social Resursförvaltning
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Schema. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .
  • Publicerat: 27 april 2015

Besöksadress

40482
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb


Boendestödjare

20 augusti 2010

KVALITETSSÄKRINGSSAMORDNARE till Johannesbergsv.

15 februari 2010

Semestervikariat HVB-hem

Semestervikariat HVB-hem

30 mars 2022