Behandlingsassistenter sökes till Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Behandlingsassistenter sökes till Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.

Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige. Mölndals stad har drygt 5000 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 70 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden: IFO och AFE. Till förvaltningen hör även en administrativ stab. Förvaltningen har under flera år arbetat för mindre enheter och ansvarsområden med förutsättningar för ett nära ledarskap.

Inom IFO (Individ- och Familjeomsorgen) finns Enheten för boende och stöd som arbetar med att utföra stöd- och behandlingsinsatser för vuxna personer med missbruksproblematik, ofta kombinerat med en psykisk ohälsa. Inom enheten har vi flera boenden, en öppenvårdsverksamhet med rådgivningsbyrå samt ett samsjuklighetsteam som arbetar med boendestöd utifrån modellen med vård- och stödsamordning. Vi har även hand om utslussningslägenheter utanför våra boenden. Den huvudsakliga målgruppen är personer som har en önskan om att leva ett drogfritt och nyktert liv, men vi arbetar även med brukare som är lite längre ifrån detta.

Personalgruppen består av tio personer som arbetar på schema; dagar, kvällar och helger. Vi har under hösten 2020 påbörjat ett förändringsarbete som främst handlar om att behandlingsassistenterna följer en klient oavsett var denne bor och också arbetar med en mer uttalad motivationsstödjande och behandlande inriktning.

ARBETSUPPGIFTER
Som behandlingsassistent har du en viktig roll, då du arbetar med människor som önskar en förändring i sitt liv. Fokus i arbetet kommer att vara motiverande och stödjande med målsättningen om att skapa ett självständigt liv och boende utifrån varje individs förutsättningar.

I det dagliga arbetet kommer du att utgå från vår lokal på Katrinebergsgatan 1 i Mölndal men du kommer att besöka våra brukare på våra egna boenden eller hemma hos dem som antingen bor i utslussningslägenheter eller referenslägenheter eller har ett helt eget boende.

Du arbetar som kontaktpersonal och ansvarar för att skriva genomförandeplaner, journalanteckningar, uppföljningsrapporter och sammanställningar i de ärenden som du är ansvarig för samt löpande anteckningar i alla ärenden. Du kommer att utföra provtagning och ha stödjande och motiverande samtal. I arbetet ingår att ständigt upprätthålla dialogen med handläggarna på socialkontoret, som ansvarar för uppdragen som kommer till oss.

Att vara behandlingsassistent hos oss kan också innebära också en del praktiskt arbete såsom städning, montering av möbler och in- och utflyttningar. I vårt pågående förändringsarbete skissar vi dock på att starta ett service-lag där dessa arbetsuppgifter kan komma att utföras i huvudsak.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socialpedagog, behandlingspedagog eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har genomgått grundläggande utbildning i MI, har utbildning i vård- och stödsamordning, ASI och/eller återfallsprevention. Vi vill att du har erfarenhet av att arbeta med människor med missbruksproblematik.

Du ska ha lätt för att uttrycka dig i skrift, ha datorvana och ha god kunskap om dokumentations-skyldigheten. För att trivas i rollen bör du tycka om att arbeta nära brukarna i deras vardag och boende. Du ska ha lätt för att ta kontakt med människor och ha förmågan att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Eftersom arbetsgruppen är liten och väldigt beroende av varandra, är god samarbetsförmåga mycket viktigt. Du ska vara trygg i dig själv och ha ett professionellt förhållningssätt gentemot brukare och samverkansparter. Vi lägger mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Arbetstidens förläggning är dagtid, kvällstid samt helg.

B-körkort (manuell växellåda) är att föredra då det är vanligt förekommande att köra personbil. Intervjuer kan komma att ske löpande.

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26

Sammanfattning

Besöksadress

Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


25 februari 2021

24 februari 2021

24 februari 2021