Behandlingssekreterare,  Fenix  boende- och behandingsverksamhet

Behandlingssekreterare, Fenix boende- och behandingsverksamhet

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Välkommen att söka tjänst som behandlingssekreterare vid Fenix boende- och behandlingsverksamhet inom missbruksvården, Uddevalla kommun.

Missbruks- och beroendevården i Uddevalla befinner sig i ett förändrings- och utvecklingsskede där vi förstärker vår verksamhet, vi söker därför nya medarbetare till Fenix boende- och behandlingsverksamhet. 

Vi står i startgroparna för förändrat arbetssätt med syfte att i högre grad tillgodose den enskildes behov och måluppfyllelse för verksamheten. Enheten består av Fenix boende- och behandlingsverksamhet, Kompassens öppenvårdsmottagning, VoSS-teamet samt Lyktans vård- och omsorgsboende. På Kompassen arbetar kuratorer med att erbjuda stöd och behandling enskilt och i grupp. VoSS -teamet, som består av två vård- och stödsamordnare arbetar främst med fokus på samsjuklighet. Lyktan är ett vård- och omsorgsboende för personer med missbruksproblematik och omfattande omvårdnadsbehov. 

Fenix boende- och behandlingsverksamhet kommer att bestå av nio behandlingssekreterare med olika utbildningsbakgrund. Vi tror att en bred utbildningsbakgrund kan skapa en bra dynamik och bred kunskap i arbetet med målgruppen. 

Mål med det pågående förändringsarbetet är att erbjuda hemmaplanslösningar av hög kvalitet, individuellt utformade och som bygger på den enskildes behov utifrån ett salutogent perspektiv. I din roll som behandlingssekreterare har du ansvar för ett antal brukare som du erbjuder individuellt anpassat stöd som utformas tillsammans med den enskilde utifrån dennes behov och förmåga. Det kan innebära allt från praktiskt stöd kring tex hem, ekonomi och lämplig sysselsättning till förändringsinriktade behandlingssamtal. Vi tror starkt på bärande relationer som är trygga, varar över tid, är stabila och som inger hopp och tro på den enskildes förmåga. Arbetet ska utgå utifrån ett helhetsperspektiv där du vid behov kan fungera som spindeln i nätet i de stödkontakter den enskilde har eller behöver. Fungerande samverkan är en del av det vardagliga arbetet tillsammans med intresse och engagemang för målgruppen. 

I Uddevalla finns många olika boendeformer, akutboende, drogfritt träningsboende, boende med eget kontrakt osv. Vi arbetar i tät samverkan med handläggande socialsekreterare och en särskild styrka är den goda samverkan med socialpsykiatrin, både mellan handläggare och utförare där vi erbjuder samordnade insatser utifrån den enskildes behov. 

Vi tror att förändring tar tid och måste få lov att ta tid, därför arbetar vi för att erbjuda stöd på hemmaplan framför tillfälliga insatser i form av externa placeringar. Olika människor behöver olika former av stöd, därför kan stöd ibland ges flera gånger per dag eller ibland någon gång i veckan och allt däremellan.

Du som söker har ett engagemang och kunskap kring målgruppen. Med stöd från dina kollegor och din teamledare tar du ansvar för att kunna arbeta självständigt, skapa bärande relationer, är ödmjuk och inlyssnande samtidigt som du kan vara tydlig och ställa krav. Du är öppen och prestigelös och vågar dela med dig till kollegor om både framgångar och svårigheter. Vi önskar att du bidrar till ett positivt klimat på arbetsplatsen och månar om dina kollegor då vi tillsammans skapar den arbetsmiljö vi vill ha. 

Vi erbjuder ett spännande, roligt och omväxlande arbete där du i hög grad kan påverka hur du lägger upp din planering. Utöver det erbjuds friskvårdstimma och friskvårdsbidrag.

Arbetstiden är förlagd när vi behövs som mest dvs vi arbetar kväll och helg med tjänstgöring var tredje helg.

Vill du vara med oss på denna spännande resa och skapa framtidens missbruks- och beroendevård i Uddevalla kommun är du varmt välkommen med din ansökan. 

Kvalifikationer

Du skall ha en treårig högskoleutbildning motsvarande socionom, socialpedagog, vårdyrke eller motsvarande som arbetsgivaren finner lämpligt. Du ska ha erfarenhet av arbeta med personer med missbruk/ beroende och samsjuklighet.  Meriterande är kunskap om missbrukspsykologi samt olika KBT och MI baserade arbetsmetoder. Du har engagemang för målgruppen, god självkännedom, lugn och trygg i dig själv. God svenska i tal och skrift, gärna flerspråkig. Körkort är ett krav. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Vi förbehåller oss rätten att påbörja rekryteringsförfarandet innan  annonsens sista dag.

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


Arbetskonsulent

Arbetskonsulent

16 maj 2024

Boendestöd skyddat boende

24 maj 2024