Behandlingssekreterare Missbruksstöd

Behandlingssekreterare Missbruksstöd

Arbetsbeskrivning

Är du intresserad av ett inspirerande och varierat uppdrag som behandlingssekreterare på sektionen för missbruksstöd, Individ- och familjeomsorgen i Vänersborg? I så fall har du nu möjlighet till detta! Vi medarbetare på sektionen är stolta över den kvalificerade och specialiserade missbruksvård som vi bedriver och vi söker dig som vill bli en av våra nya ambassadörer för verksamheten! Utöver ett fantastiskt roligt och givande arbete kommer du också att få en genomtänkt och gedigen introduktion, kontinuerlig intern metodhandledning av 1:e behandlingssekreterare samt extern processhandledning.

Sektionen som helhet består av enhetschef samt tre team och vi som jobbar här är alla engagerade medarbetare med ett stort fokus på att göra skillnad i våra brukares liv och vardag. Utredning och myndighetshandläggning sker i utredningsteam medan stöd- och behandlingsteam samt stöd- och boendeteam utgör sektionens utförarled. Båda våra utförarteam finns i samma lokaler, d.v.s. på vårt boende för målgruppen och arbetet som utförs i samtliga team utgår från gällande lagstiftning samt föreskrifter. Sektionens målgrupp är vuxna personer med olika former av riskbruk, missbruk och/eller beroendeproblematik. Vi är måna om att kvaliteten i verksamheten ska vara hög och svara upp mot rekommendationerna i de nationella riktlinjerna gällande missbruks- och beroendevård, vilket bl.a. innebär att både utförandet av våra insatser och dokumentationen ska vara god.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som behandlingssekreterare i stöd- och boendeteamet utgår från biståndsbeslut gällande psykosociala stödinsatser, på uppdrag från sektionens utredningsteam och det är uppdragens och insatsernas karaktär som styr hur arbetet planeras och genomförs. Sektionens utförarled arbetar aktivt med genomförandeplaner utifrån stöd- och behandlingsuppdrag och prioriterar också uppföljningar av beviljade insatser tillsammans med brukare, socialsekreterare/utredningsteam och ev. andra utförare/aktörer.

Stöd- och boendeteamet ansvarar bl.a. för sektionens boende för målgruppen samt för utförande av insatsen beroendestöd. Grunden för arbetet är psykosocialt stödjande och pedagogiska metoder med ett tydligt fokus på missbruks- och beroendeproblematik.
Som behandlingssekreterare i stöd- och boendeteamet arbetar du huvudsakligen med att bedriva ett kvalificerat metodiskt och strukturerat psykosocialt stödarbete, för att göra skillnad i våra brukares vardag och liv. Utifrån din roll som behandlingssekreterare förväntar vi oss att du tar ett stort ansvar för arbetets upplägg och genomförande samt att du bidrar till att ytterligare utveckla våra insatser, arbetsmetoder och ärendedokumentation. För de stödinsatser du utför kommer du också att ansvara för att upprätta och upprätthålla genomförandeplaner men även andra strukturer som krävs i de enskilda ärendena. Du kommer att arbeta enligt de mål, riktlinjer samt den lagstiftning som gäller för verksamheten och din tjänst som behandlingssekreterare. I vår organisation är vi är också mycket måna om att socialförvaltningens medarbetarprinciper efterlevs. Självklart har också samverkan stor betydelse i arbetet såväl internt som externt.

Schemalagd arbetstid innefattande helger.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har treårig högskoleutbildning som socionom, socialpedagog eller beteendevetare alternativt har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för tjänsten. Har du erfarenhet av arbete med missbruks- och beroendeproblematik samt myndighetsutövning och ex. utbildning i MI, ÅP, ESL eller andra stöd-/behandlingsmetoder samt lågaffektivt bemötande är det meriterande men inget krav. Det är grundläggande att du kan uttrycka dig nyanserat i tal och skrift och att du tycker om att dokumentera samt att du är införstådd med vikten av dokumentationen. Du behöver också kunna arbeta på ett strukturerat sätt, ha ett genuint engagemang för vår målgrupp samt ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Egenskaper som är viktiga för arbetet är ansvarstagande, självständighet, flexibilitet, mod samt nyfikenhet och tjänsten kräver att du har en god förmåga att prioritera samt att samarbeta i team. Det är också viktigt för oss att du kompletterar och bidrar till fortsatt utveckling och dynamik i teamet och på sektionen i övrigt, så vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

B-körkort är ett krav.

Är du vår nya behandlingssekreterare så tveka inte på att söka tjänsten!

ÖVRIGT
Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser.

Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på www.vanersborg.se/jobb

Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du på www.vanersborg.se/fackligaorganisationer

Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Carina Jägerbrand
0521-72 23 25
Enhetschef Ulrika Erixon
0521-72 23 96
Assistent Lena Andersson
0521-72 23 32
Enhetschef Linda Oksjö
0521-72 15 01
Enhetschef Kristina Johansson
0521-72 15 08
Enhetschef Mona-Lisa Malmsköld
0521-72 22 38
Sektionschef Karin Saini
0521-72 13 07

Sammanfattning

Besöksadress

Socialförvaltningen
None

Postadress

None
VÄNERSBORG, 46285

Liknande jobb


Koordinator SSPF Junior

Koordinator SSPF Junior

14 maj 2024