Bemanningsansvarig, Olofströms kommun

Arbetsbeskrivning

OLOFSTRÖMS KOMMUN
Olofströms kommun är en av fem kommuner i Blekinge län med cirka 13 000 invånare. Inom kommunens gränser finns över 200 sjöar och i tätorten Olofström möts tre åar, vilket är både unikt och attraktivt. Vatten, sport, kultur, vild natur, mångkultur och teknik är ord som förknippas med Olofströms kommun.

I Olofström jobbar vi efter visionen:
Olofströms kommun ska vara expansiv och stolt. År 2025 är vi 14 000 invånare.

Som medarbetare hos oss är du en viktig resurs. Oavsett var du jobbar är du en representant för hela Olofströms kommun. Det är viktigt att du delar vår värdegrund och arbetar efter värdeorden: mod, engagemang, delaktighet och kvalitet.

Olofströms kommun kommer under sommaren/hösten starta upp en bemanningsenhet och till den söker vi ytterligare en medarbetare. Enheten tillhör HR-avdelningen, som är en del av kommunledningsförvaltningen. Bemanningsenheten kommer att i första hand arbeta med täcka kommunens behov av vikarier vid korttidsfrånvaro bland undersköterskor, boendestödjare, förskollärare och barnskötare. Men arbetet kommer också innebära rekrytering och introduktion av vikarierna.

ARBETSUPPGIFTER
Kommunen står i begrepp att starta upp en bemanningsenhet vilken kommer att vara en del HR-avdelningen på kommunledningsförvaltningen.

Som bemanningsansvarig har du ansvar för att bygga upp de rutiner, kontakter och system som behövs för att få igång en fungerande verksamhet. På bemanningsenheten finns även två bemanningsassistenter som arbetar 50 % var som detta och 50 % som lönekonsulter.

Utöver ovan beskrivna arbetsuppgifter kommer du precis som bemanningsassistenterna att ta emot personalbeställningar och sedan boka in vikarier i Olofström kommuns verksamheter. Du ansvarar för att prioritera behoven utifrån ett helhetsperspektiv samt att disponera personal på ett kostnadseffektivt sätt samtidigt som du ser till medarbetarnas intressen. Du är delaktig i rekryteringen av timavlönade där du bland annat tar referenser på sökande och håller informationsmöten för nyanställda. När de sedan har börjat arbeta ansvarar du för att följa upp hur de fungerar och trivs ute i verksamheterna.
Du och dina kollegor arbetar självständigt med rekryteringen och vikariebesättningen som kommer att ske genom vårt personalsystem Heroma.


KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleutbildning med inriktning mot personal-/arbetslivsvetenskap eller liknande samt har arbetat ett par år med bemanning. Vidare behöver du ha en förståelse för de avtal och regler som gäller inom en kommunal verksamhet.

Arbetet ställer stora krav på ditt logistiska tänkande och sinne för problemlösning. Då vi använder oss av it-stödet Heroma i det dagliga arbetet är det även ett krav att du har goda datorkunskaper och att du har lätt för att lära dig nya system.
Det är ett självständigt arbete där det är viktigt att du känner dig trygg i att fatta egna beslut samtidigt som det är viktigt att du är samarbetsvillig och strävar efter vad som blir bäst för helheten.

Du kommer att ha daglig kontakt med både chefer och medarbetare så det är viktigt att du har lätt för att knyta nya kontakter och att du ser din roll som en servicefunktion.
Du präglas av ett lösningsfokuserat förhållningssätt och har lätt för att vara flexibel i tanken.
Arbetet kommer inledningsvis att utföras måndag till fredag, men varierande arbetstider och arbete under helger kan komma att införas om verksamheten så kräver.

Det är meriterande med kunskaper i personalsystemet Heroma och vi fäster stort vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Anställningsform/Varaktighet
Tjänsten är en projektanställning fram till och med 2017-12-31, 100 %. Tillträde enligt överenskommelse. Avsikten är att bemanningsenheten permanentas om projektet blir framgångsrikt.

Lön
Enligt avtal.

Upplysningar
Tf chef för HR-avdelningen, Karl Andrae 0454-931 97

Fackliga kontaktpersoner
Vision, Mariell Rannebjer, tel 0454-93041 eller mariell.rannebjer@olofstrom.se

Sista ansökningsdag
2016-06-08. Då vi tillämpar löpande rekrytering - skicka in din ansökan snarast.

Övriga upplysningar
Arbetsgivaren, Olofströms kommun, tillämpar drogtest innan beslut om nyanställning.

Ansökan
Arbetsgivaren tar ej emot ansökningar via e-post. Ansökan sker via länk på www.olofstrom.se/ledigajobb. Bifoga personligt brev och CV.

Till bemannings- och rekryteringsföretag samt till dig som är försäljare
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Olofströms kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Enligt avtal
  • Deltid Allmän Visstidsanst 2016-08-08 till 2017-12-31
  • Publicerat: 24 maj 2016

Liknande jobb


Vi söker en rekryterare

Vi söker en rekryterare

15 mars 2024

HR Assistant

HR Assistant

14 mars 2024

13 mars 2024