Beredningsassistent

Beredningsassistent

Arbetsbeskrivning

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.

ÅM2021-2273

Anställningen är placerad på den nationella trafikenheten vid åklagarkammaren i Östersund. Som beredningsassistent möter du här en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter.

Trafikenheten i Östersund hanterar tillsammans med sin motsvarighet i Karlskrona större delen av de brott i vägtrafik som redovisas i landet.

Dina arbetsuppgifter

Självständigt förbereda olika åklagarbeslut, exempelvis med att upprätta förslag till strafförelägganden, stämningsansökningar och kompletteringsbeslut.
Sköta den administrativa hanteringen av ärendena från det att de ankommer tills dess de avslutas. Det innebär t.ex. att du får arbeta i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter.
Vara kontakten utåt i många sammanhang och därmed ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post.
Många av dina uppgifter kommer du att utföra i vårt eget system Cåbra. Stora delar av arbetet är med andra ord it-baserat. 

Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomna brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning på vad som är brådskande eller inte.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som har:

gymnasieexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete eller annan relevant utbildning.
Som person vill vi att du är:  

strukturerad, noggrann och har förmåga att arbeta effektivt,
ansvarstagande och självständig i ditt arbetssätt och har förmåga att prioritera,
stabil och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning,
serviceinriktad och bra på att samarbeta,
intresserad av straff- och processrätt.
Det är meriterande med relevant eftergymnasial juridisk utbildning, erfarenhet från något serviceyrke och att ha arbetat inom rättsväsendet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen

Anställningen är en visstidsanställning i ett år med start enligt överenskommelse.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 700 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Ansök redan i dag!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Liknande jobb


adminstrativ assistent

adminstrativ assistent

15 juni 2024

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

14 juni 2024