Betalningshandläggare med businessansvar till Backoffice

Arbetsbeskrivning

Kommuninvest ägs av svenska kommuner och landsting och bidrar med finansiering till samhällsbyggande investeringar. Vi är den störste kreditgivaren till kommunsektorn och vår vision är att vara världens bästa organisation för kommunal finansförvaltning. Kommuninvest har cirka 280 mdkr i balansomslutning och vi är ett 70-tal anställda på huvudkontoret i Örebro.


Arbetsbeskrivning

Backoffice i Kommuninvest ansvarar för hantering och avveckling av bolagets samtliga transaktioner där flera finansiella instrumenttyper innefattas. Kommuninvest är medlemmar i Riksbankens system RIX och hanterar sina svenska betalningsflöden via SWIFT och RIX. Nu behöver man förstärka gruppen och söker därför en betalningshandläggare.

Som betalningshandläggare kommer du att arbeta mot kund med att hantera utskick av fakturor, räntebetalningar, utbetalningar av nya lån, avstämning av betalningsflöden inklusive uppföljningar och påminnelseutskick.

Du kommer också att arbeta mot upplåning och treasury där du kommer att hantera betalningsflöden i 18 olika valutor. Där ingår avstämningar, betalningar, uppföljningar och utredningar. Vidare ingår depåhantering, där både svenska och utländska depåbanker instrueras om värdepappersaffärer inklusive repor samt emissioner på den svenska marknaden.

I arbetsuppgifterna ingår även räntesättning och registerkontroller.

I tjänsten ingår ett businessansvar för affärssystemet, där kravställning och testning av backoffice processer mot systemleverantören ingår som arbetsuppgifter. Arbetet samordnas i en systemgrupp med representanter från Kommuninvests olika avdelningar.

Vem är du?

För att lyckas i rollen tror vi att du har utbildning inom ekonomi. Som person är du tålmodig, då arbetet kräver stor uthållighet och noggrannhet. Du ska tycka om att arbeta med återkommande, löpande, arbetsuppgifter utan att förlora fokus. Du arbetar självständigt, men nära din grupp och arbetsuppgifterna roterar och interaktion sker både inom gruppen samt med övriga avdelningar i bolaget. Även om uppgifterna är av återkommande karaktär så bjuder de på utmaningar och chans till nya lärdomar. Stresstålighet och förmåga att kunna skifta mellan arbetsuppgifter är viktigt. Vi ser gärna att du har arbetat med liknande arbetsuppgifter tidigare t ex i en bank samt har ekonomisk och/eller finansiell utbildningsbakgrund. Det är meriterande om du arbetat med kravställning inom affärssystem.

Du ska ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt ha en god kommunikativ förmåga. Du bör lockas av att arbeta mot deadline och förstå vikten av att hålla tidsplanen. Vi ser att du är en flexibel person som anpassar dig efter förändringar och som har en förmåga att hantera krav och motgångar på ett bra sätt.

Mycket goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift är ett krav samt god datorvana. Kunskaper i att använda SWIFT, Adra samt Excel är meriterande.


Ansökan

Ansök via Kommuninvest sida under Arbeta hos oss /lediga tjänster senast den 30 mars 2014.

Om du lägger upp din profil kommerdu kunna ansöka till fler tjänster. Med din inloggning kan du när som helst ta bort din profil från Kommuninvests rekryteringsverktyg.

Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att maila ann-christin.vagner@kommuninvest.se

Sammanfattning

Postadress

Box 124
Örebro, 70142

Liknande jobb


Koordinator

Koordinator

23 december 2023

21 december 2023

19 december 2023

Swedbank söker bolånehandläggare

Swedbank söker bolånehandläggare

15 december 2023