OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 12 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?
Vi på kontoret Välfärd och service är stolta över att göra skillnad i det lilla och stora. Korta beslutsvägar, nära till brukare och engagerade medarbetare gör det möjligt för var och en att bli specialist inom just sitt område. Vi utvecklas och förbättras ständigt och tar ansvar genom att ge rätt insats till rätt person i rätt tid.
Vårt uppdrag är att utreda och besluta om individuellt behovsprövat bistånd samt att följa upp beviljade insatser enligt lagen om stöd och service för vuxna och barn med funktionsnedsättning. Hos oss finns ett stort engagemang, en stolthet över det arbete vi utför och vi strävar ständigt efter att utvecklas och förbättra vår verksamhet. Vård och omsorgsnämnden har ett tydligt fokus att arbeta för att ge kommuninvånare bästa möjliga stöd på hemmaplan, vår uppfattning är att detta bäst sker genom samverkan mellan våra enheter och andra aktörer runt individen.
I Nykvarn satsar vi på att undvika stuprör genom att prestigelöst använda varandras kompetenser och effektivisera hur våra resurser ska kunna nå så många som möjligt som har behov av dem. Det är ett kul ställe att verka på!
På vuxenenheten är vi 15 medarbetare. En förste socialsekreterare som har det operativa ansvaret för biståndshandläggarna, en socialsekreterare arbetar med myndighetsutövning för missbruk och våld i nära, fyra socialsekreterare jobbar med ekonomiskt bistånd, två med LSS och tre med äldre samt en arbetsmarknadskonsulent. Gemensamt för oss alla är att vi är engagerade medarbetare som trivs ihop och månar om både våra klienter och varandra.
Biståndsbedömare/Biståndshandläggare
Arbetsuppgifter
Vill du ha ett spännande och utvecklande arbete i en trevlig kommun i kombination med engagerade kollegor? Då en av våra handläggare har gått över till barnenheten söker vi nu en som vill jobba hos oss.
Vi är ett härligt gäng där arbetsglädje genomsyrar vår vardag. Om du är en person som gillar att arbeta i team och ser möjligheter i stället för hinder då passar du in i vårt gäng. Rollen som biståndshandläggare är betydelsefull och mångfacetterad. Vår målgrupp är kommuninvånare som har behov av stöd utifrån gällande lagstiftning. För att trivas i rollen har du en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad då arbetet innebär många interna och externa kontakter. Du har förmågan att fatta beslut vid tidspress eller vid begränsad information i ditt dagliga arbete som myndighetsutövare.
Du är flexibel och har förmåga att ha en helhetssyn som gör att du ser till hela verksamhetens bästa. För att trivas i rollen behöver du ha förmågan att arbeta mot tydliga mål. Du trivs i en verksamhet där det händer mycket och där det kan gå fort. I dialog med den enskilde arbetar du för att hitta en lösning för den unika individen utifrån socialtjänstens ansvar.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär myndighetsutövning. Du är med att verksamhetsutveckla enheten utifrån de nya lagar som träder i kraft och andra behov.
Att vara flexibel i att hitta de bästa lösningarna för de individer du arbetar med i samverkan med andra, kommer därför att vara en viktig del i ditt arbete.
Övrig information
Vi erbjuder friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Vi har 39 timmars arbetsvecka med möjlighet till flex. Det finns möjlighet till gratis parkering. Vi erbjuder kompetensutveckling i en annan utsträckning än vad andra större kommuner gör utifrån att vi är en enhet som förvaltar mer än fem områden inom socialtjänsten. Vi erbjuder dig stöd i det dagliga arbetet av kollegor, genom extern handledning och ett nära chefsstöd.
Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser det som meriterande om du talar finska.
Vi vill att du innan anställning uppvisar ett utdrag ur belastningsregistret.
Vi är så stolta över vår enhet att vi erbjuder dig som kommer vidare i rekryteringsprocessen möjlighet att ta referens på oss genom att prata med en medarbetare. Är du rätt person, ta chansen att komma till en kommun där du kommer att trivas över tid och bli kvar!
Kvalifikationer
Krav:
Du har socionomexamen
Du har intresse av myndighetsutövning inom socialtjänsten.
Du har god förmåga att dokumentera skriftligt och kommunicera muntligt.
Du är intresserad av att omvärldsbevaka och anpassa utifrån ny rättspraxis.
Meriterande:
Du har erfarenhet av dokumentationssystemen Life Care och Procapita.
Körkort är ett krav då möten med vårdtagarna främst sker i bostaden eller på sjukhus.
Ansökan
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Välkommen till en arbetsplats där vi gör skillnad!
Läs mer här
Vår hemsida
https://nykvarn.se