Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Bergs kommun.

Här hittar man både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Fjällvärlden är attraktiv för många, tillsammans med närheten till både Storsjön och Östersund.

För att din jobbansökan ska kunna behandlas på ett korrekt sätt behöver du skicka den till oss digitalt via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.



Vill du bli en del av laget Bergs kommun? Avdelning Socialtjänst innefattar två enheter: myndighetsutövning och verkställighet. Vi letar nu efter två nya medarbetare som vill arbeta inom myndighetsutövning och är intresserad av arbete som biståndshandläggare.

Arbetsuppgifter
Myndighetsutövning socialtjänst innefattar Individ- och familjeomsorgen, Biståndshandläggare och LSS. Som biståndshandläggare ingår du i en grupp med fyra andra medarbetare och blir en viktig pusselbit i en organisation som präglas av stark framåtanda. Som biståndshandläggare arbetar du med myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen (SOL), vilket innebär att utreda behov, fatta beslut samt följa upp beviljade insatser för våra medborgare. Insatserna kan exempelvis handla om den enskildes rätt till hemtjänst, trygghetslarm samt plats på särskilt boende och korttidsboende. Arbetsuppgifterna innebär bland annat att ta emot nyansökningar, genomföra hembesök/vårdplaneringar samt följa upp befintliga insatser. 

Hos oss är samarbete centralt och vi arbetar dagligen för att hjälpa varandra att lyckas i vårt gemensamma uppdrag. Du kommer ha stor möjlighet att påverka hur vårt framtida arbete organiseras och utförs.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning, gärna socionom, sociala omsorgsprogrammet, eller motsvarande utbildning vi bedömer vara likvärdig. Du behöver ha tidigare erfarenhet från arbete inom socialtjänstens område, t.ex. från att ha bedrivit utrednings- och/eller myndighetsutövande arbete. Har du erfarenhet från arbete med Procapita är det meriterande. Du behöver ha goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Körkort för personbil (B-körkort) är ett krav.

Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.

Personliga egenskaper
Som biståndshandläggare hos oss behöver du ha förmåga att arbeta självständigt, men samtidigt se lagarbete som en central del i det övergripande arbetet. Gillar du att ta ansvar och tänka lösningar istället för låsningar, så är du rätt person för oss. Du trivs i situationer där arbete utförs utifrån ett helhetsperspektiv och där samverkan med andra verksamheter är en självklarhet. Att vara lyhörd, ödmjuk och att kunna be om hjälp är också egenskaper som vi efterfrågar.

Vi erbjuder
Vi erbjuder genomgående introduktion, nära kollegialt stöd och ett verksamhetsnära ledarskap, inklusive veckoträffar med din närmaste chef, samt extern handledning en gång i månaden. Möjlighet till semesterväxling, pensionsväxling och visst distansarbete finns också. Vi har även en förmånsportal med en rad olika erbjudanden. Tjänsten är tillsvidare med tillträde snarast möjligt (enligt överenskommelse). Inför anställning kommer ett utdrag från Polisens belastningsregister att begäras. Ansökningsblankett finns på Polisens hemsida.

Urval och intervjuer sker löpande under annonseringstiden, så vänta inte för länge med att skicka din ansökan till oss. För en av tjänsterna ser vi att tillträde sker omgående (enligt överenskommelse), och för den andra i oktober eller november. En av tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

 

Varmt välkommen med din ansökan till oss på Socialtjänsten i Berg!

Kontaktinformation
Annica Jansson, Enhetschef Individ- och familjeomsorgen (IFO), (+46) 0687-161 60, annica.jansson@berg.se

Maria Östlund, Avdelningschef Socialtjänsten, (+46) 0687-163 09, maria.ostlund@berg.se

Fackliga kontaktpersoner, Kommunväxeln, (+46) 0687-161 00

Arbetsplats
ÄNGESVÄGEN 2 -4

84531 Svenstavik

Kontaktpersoner på detta företaget

MoB-chef Cilla Gauffin
0687-16100
Assistent Anna Andersson
0687-16171
Administratör Agneta Sivertsson
0687 161 00
Rektor Olof Vahlström
068716100
Verksamhetsadministratör Anne-Christine Andersson
068716261
Myrviken Rektor Lena Hadarsson
0687 161 00
Svenstavik rektor Cecilia Medalen
068716100
Integrationschef Maria Östlund
068716100
växeln Växeln -
068716100
Administratör Anja Vorne
068716148

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 augusti 2021
  • Ansök senast: 19 september 2021

Besöksadress

Ängesvägen 4
None

Postadress

Svenstagatan 3
Svenstavik, 84040

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024