Biståndshandläggare - Allmän visstidsanställning

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.


ÄLDREENHETEN ansvarar för myndighetsutövning för personer över 65 år med primär inriktning traditionell äldreomsorg. Arbetsgruppen består i nuläget av 7 biståndshandläggare, 1 vårdplanerare, 1 samordnare och 1 boendesamordnare.
Vår arbetsplats är geografiskt placerad i Ekerö centrum endast 16 minuter från Brommaplan, 38 minuter från Solna station, 45 minuter från Slussen, 49 minuter från Danderyd, 1 timme från Huddinge, 40 minuter från Slagsta/Fittja med färja, 1 timme och 5 minuter från Upplands Väsby, 1 timme och 5 minuter från Nacka.




Länk till Ekerö kommuns hemsida



Arbetsbeskrivning

Vi är en grupp medarbetare som arbetat ihop oss till ett stabilt gäng och vi söker just nu ytterligare en kollega som vill möta kommunens äldre medborgare tillsammans med oss.

Att arbeta här med oss innebär att du får träffa våra pensionärer i deras vardag, i deras hem och/eller på sjukhuset. Du kommer få ta del av många levnadsberättelser och du kommer ges möjlighet att hjälpa våra äldre att på bästa sätt bibehålla och upprätthålla en skälig levnadsnivå. 

I arbetet som biståndshandläggare på Äldreenheten får du ansvar för att på ett rättssäkert sätt utreda och hjälpa kommunens invånare över 65 år att få det bistånd som denne är berättigad till. Då rättssäkerheten är något som vi sätter stor tonvikt på är det viktigt att du som arbetar hos oss har god kännedom om både dina styrkor och dina utvecklingsområden för att både kunna ge stöd i de områden där du är trygg och att be om stöd i andra. Arbetet är till stor del självständigt men en kollega är aldrig långt borta för att ge stöd vid behov. Vi har också regelbundet träffar i helgrupp för att tillsammans diskutera ärenden som har en mer komplex karaktär. 

Utredning och dokumentation sker löpande och vi ställer höga krav på din förmåga att uttrycka dig i det skriftliga språket för att upprätthålla rättssäkerheten i arbetet. 

Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande men för dig som är ny inom området så finns vi här för att stötta dig in i din nya yrkesroll.

Här i Ekerö kommun strävar vi efter att alla våra biståndshandläggare ska vara eller bli Silviahandläggare och erbjuder därför alla våra handläggare att genomgå den utbildningen under sin anställning hos oss.

Vi hoppas att just du vill arbeta tillsammans med oss och ser fram emot din ansökan.

Kvalifikationer

Du har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning inom social omsorg vi bedömer likvärdig med minst 7,5p Socialrätt. Erfarenhet från biståndshandläggning för äldre liksom att ha arbetat inom äldreomsorg är meriterande. Du bör ha goda kunskaper om lagar och förordningar inom verksamhetsområdet samt goda kunskaper i officepaketet och gärna arbetat med olika digitala hjälpmedel. Goda kunskaper i svenska såväl i tal som skrift är en självklarhet.

B-körkort ett krav.

Tillträde: enligt överenskommelse. Vi kommer att påbörja urval och intervjuer under ansökningstiden

Omfattning: heltid

Anställningsform: visstid med eventuell möjlighet till förlängning


Om Ekerö kommun


Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.


Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.


Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.


För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.


Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 augusti 2022
  • Ansök senast: 18 september 2022

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024