Biståndshandläggare till Biståndskontoret

Arbetsbeskrivning

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda, professionella möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i uppdrag, biståndskontor och utförare samt tre stabsenheter ekonomi, HR och nämnd- och ledningskansli.

Biståndskontorets huvuduppgift är att ”utifrån befolkningens behov, gällande lagstiftning, kommunfullmäktiges och vuxennämndens mål och prioriteringar samt utifrån givna resursramar säkerställa att vård och sociala tjänster av god kvalitet tillhandahålls till äldre och personer med funktionshinder”. Biståndskontoret ansvarar för handläggning av ärenden som avser bistånd enligt SoL, LSS samt bostadsanpassning och är uppdelad i de tre enheterna: äldreomsorg (ÄO), område funktionsnedsättning (OF) samt kansli.

ARBETSUPPGIFTER
Trivs du i att arbeta i en händelserik verksamhet där du stimuleras av kombinationen av utredning, samverkan och brukarkontakt?

Som biståndshandläggare ingår du i en arbetsgrupp med 20 stycken andra biståndshandläggare, enhetschef och konsulent med ansvar för den dagliga driften. Vi har våra lokaler belägna i Fröslundaskolans nyrenoverade lokaler.

Som handläggare arbetar du dagligen med att utreda, bedöma och besluta i ärenden enligt SoL och LSS. Då arbetet innebär mycket samverkan med både interna och externa utförare så som arbetsterapeuter, sjukgymnaster, kommunala förvaltningar, landstinget och Försäkringskassan, är det enormt viktigt för oss att du känner dig trygg och stabil i den rollen, likaså i kontakten med brukare och dess kontaktnät.

Som stöd i det dagliga arbetet har du nära till kollegor och konsulent/teamledare, arbetet kräver annars hög grad av självständighet och eget ansvar. Du använder dator dagligen i arbetet och i arbetsuppgifterna ingår även dokumentation som utförs i systemet VIVA och du lämnar beställningar till verkställighet.

Arbetet medför också ett ansvar för att hela verksamheten fungerar och du hjälper till där det behövs inom biståndskontoret. Från och med mars 2015 skriver vi våra utredningar enligt ICF-bedömningsmall.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen som socionom eller inom social omsorg, beteendevetenskap med social omsorgs-inriktning eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och har dokumentationserfarenhet i VIVA. Det är en fördel om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättning. Har du kunskaper i ICF ser vi det som meriterande.

Då arbetet innefattar mycket dokumentation vill vi att du har god förmåga att utrycka dig i både tal och skrift samt har goda datakunskaper. Då arbetet innebär en del resor är det önskvärt att du som söker har B-körkort.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i rollen krävs det att du är en flexibel person som lätt kan anpassa sig till ändrade omständigheter men som samtidigt har förmågan att planera och följa regler och ramar i arbetet. Du är lyhörd och har lätt för att skapa goda kontakter med andra. Du är trygg i din roll som handläggare och van att möta brukare. Du är lugn även i stressade situationer och har förmågan att hålla många bollar i luften samtidigt.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Vi ber dig söka denna tjänst via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan och enkät då de bedöms gentemot andra sökande. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du uppger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Till säljare av annonserings- och rekryteringstjänster:
Eskilstuna kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Therese Klingmalm
016-710 51 38
Enhetschef Maria Englund
016-710 22 25
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Isabel Kjellberg
016-710 17 02
Ring mån-tors 08:00-10:00 och fre 08:00-09:00 Tim- och sommarjobb
016-710 70 99
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37
Enhetschef Anneli Gravander
016-710 52 12
Rekryteringskonsult Anna Dahlberg
016-710 28 30
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
HR-chef Krister Reed
0701- 67 27 50

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen Eskilstuna
  • 2 platser
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse. 1 vikariat inom LSS till och med 2015-12-31 1 vikariat inom SoL till och med 2016-06-01
  • Publicerat: 19 mars 2015

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024