Bitr. enhetschef vid enheten för familjerätt och allmän förmögenhetsrätt

Bitr. enhetschef vid enheten för familjerätt och allmän förmögenhetsrätt

Arbetsbeskrivning

Enheten för familjerätt och allmän förmögenhetsrätt, Justitiedepartementet
Har du erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftning och är intresserad av organisatoriska frågor och ledarskap? Vill du vara med och bidra till Sveriges morgondag i en dynamisk och omvärldsstyrd verksamhet? Som biträdande enhetschef erbjuder vi dig nästa steg med mer ansvar i en spännande roll med omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som huvudman och biträdande enhetschef på enheten för familjerätt och allmän förmögenhetsrätt (L2) får du en varierande arbetsvardag där den ena dagen sällan är den andra lik och en möjlighet att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten. Med blicken lyft bidrar du till en framgångsrik operativ och strategisk ledning av enhetens verksamhet och medarbetare. Du vägleder medarbetare, kvalitetssäkrar underlag och driver utvecklingen av de processer och sakfrågor du huvudmannar. Som biträdande enhetschef är du ett engagerat bollplank till enhetschefen i frågor om ledning, fördelning, samordning och uppföljning av enhetens arbete, organisation, verksamhet, arbetsmiljö och kompetensförsörjning - och i viss mån driver du också självständigt en del frågor inom detta område.

Enheten för familjerätt och allmän förmögenhetsrätt ansvarar för lagstiftning när det gäller familjerätt och allmän förmögenhetsrätt och består för närvarande av 13 medarbetare, för vilka enhetschefen har personalansvar. Som huvudman och biträdande enhetschef får du en unik möjlighet att i händelsernas centrum växla mellan dina olika roller och mål som medarbetare, huvudman, biträdande enhetschef och ersättare för enhetschefen.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Du har juristexamen och erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftning i Regeringskansliet. Om du redan har arbetat med enhetens sakområden är det meriterande och kommer göra att du snabbare kan bidra till enhetens arbete. Erfarenhet av arbete med EU-frågor är också meriterande. Mot bakgrund av att våra frågor ofta har EU-anknytning behöver du utöver svenska också kunna jobba obehindrat på engelska.

Dina egenskaper
I rollen som biträdande enhetschef förväntar vi oss att du är genuint intresserad av organisatoriska frågor och ledarskap, där ditt goda omdöme och förmåga till framgångsrika samarbeten på alla nivåer är talande för dig. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. I grunden är du en kvalitetsmedveten person med god förmåga att organisera, planera, sätta mål, och följa upp – och vill engagera och motivera kompetenta medarbetare vidare i detta arbete. Rollen som biträdande enhetschef ställer även höga krav på din förmåga att hantera och analysera en större mängd information, kunna växla mellan perspektiv och roller och även under tidspress kunna bedöma vad som är viktigast att prioritera på såväl kort som lång sikt.

Övrigt
Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Uppgiften att vara biträdande enhetschef upphör dock i normalfallet vid enhetschefens frånträde.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Om du vill veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta då enhetschefen Erik Hällströmer på 08- 405 32 02. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Jennifer Hill på 08-405 55 17. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.


Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 september 2022.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt samordning av samhällets krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 augusti 2022
  • Ansök senast: 13 september 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

15 februari 2024