Biträdande enhetschef med ansvar för bla boendefrågor och beredskapsteam

Biträdande enhetschef med ansvar för bla boendefrågor och beredskapsteam

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Enskede - Årsta - Vantörs stadsdelsförvaltning erbjuder dig möjlighet att arbeta i en visionsstyrd och utvecklingsinriktad verksamhet. Här kommer du att kunna bidra till samhällsnyttan i en växande stadsdel där vi ser olikheter och mångfald som en resurs.



Arbetsplatsbeskrivning

Avdelningen Social Omsorg Vuxen arbetar för att brukarna som är aktuella hos oss ska bli självständiga och självförsörjande.

Enheten för ekonomiskt bistånd består sedan mars 2022 av fem grupper: mottagningsgruppen, två försörjningsstödsgrupper, administration och arbetsmarknad samt boendefrågor och beredskap. Enheten för ekonomiskt bistånd stod inför flera större satsningar och utvecklingsprocesser under 2022 och behövde därför förstärka på ledningsnivå med en femte biträdande enhetschef. Vi ser att det behövs en femte biträdande enhetschef även framöver för att möta de behov som finns och inrättar därmed en tillsvidaretjänst.

Arbetsuppgifter

Som biträdande enhetschef har du det dagliga operativa ansvaret för beredskapsteamet som i dagsläget består av tre socialsekreterare, bolotsfunktionen som i dagsläget bemannas av en socialsekreterare samt övergripande ansvar gällande arbetet med tillfälligt boende och förebyggande arbete riktat till de som bor i osäkra boendeförhållanden. Du ansvarar också för de vikarier och deltidsanställda som stärker upp i verksamheten vid behov. I samråd med enhetschef fördelar och organiserar du det dagliga arbetet. Du ansvarar för att driva metod- och utvecklingsarbete inom dina respektive uppdrag, introducera samt handleda medarbetare i ärenden. Samverkan med övriga enheter inom förvaltningen och med andra huvudmän t ex SHIS är en central del av ditt arbete. 

Du kommer vara enhetschef behjälplig med verksamhetsuppföljningar och statistikframtagning, arbetsmiljöarbete samt i personalfrågor. Du förväntas också stötta dina biträdande enhetschefskollegor med arbetsledning i respektive arbetsgrupp vid sjukdom och semester för att vi skall ha en flexibel organisation.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig och tidigare ledarerfarenhet, gärna inom Stockholms stad. Då du kommer att stötta andra i deras myndighetsutövning är det viktigt att du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning och riktlinjer inom enhetens olika verksamhetsområden.

Skallkrav:

- Socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig.

- Erfarenhet av en arbetsledande befattning.

- Minst 3 års dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning och socialt förändringsarbete inom socialtjänsten.

- Goda kunskaper i programmen Word, Excel och Powerpoint.

Meriterande kompetenser:

- Erfarenhet av att driva förändringsarbete.

Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Ditt ledarskap präglas av tydlighet, kommunikation, och struktur med en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du är mål- och resultatinriktad i ditt arbete. Som ledare är du coachande med starkt fokus på att skapa gott samarbete och förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap samt ett gott arbetsklimat. Du är strukturerad, bra på att samverka, är stresstålig och har förmågan att arbeta självständigt. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Du kommer få kompetensutveckling i verksamhetsutveckling, ledarskap och arbetsmiljöfrågor samt delta i avdelningens gemensamma handledning för biträdande enhetschefer. Vi vet att första linjens chefsroll ibland kan vara krävande men den erbjuder också en möjlighet till nära ledarskap och fokus på utveckling både av medarbetare och verksamheten.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



Enskede Årsta Vantör är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet.



Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras här till år 2030.

Sammanfattning

Liknande jobb


Chef inom individ och familjeomsorg

Chef inom individ och familjeomsorg

13 maj 2024

Biträdande enhetschef till trygga barn i trygga familjer

Biträdande enhetschef till trygga barn i trygga familjer

8 maj 2024

Enhetschef till Familjehemsenheten

Enhetschef till Familjehemsenheten

8 maj 2024