Biträdande enhetschef – var med och led arbetet vid straffrättsenheten

Biträdande enhetschef – var med och led arbetet vid straffrättsenheten

Arbetsbeskrivning

Straffrättsenheten, Justitiedepartementet
Vill du vara med och leda och utveckla verksamheten samt motivera och entusiasmera medarbetare? Som biträdande enhetschef erbjuder vi dig en spännande roll med mer ansvar och omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som huvudman och biträdande enhetschef på straffrättsenheten (L5) får du en varierande arbetsvardag där den ena dagen sällan är den andra lik och en möjlighet att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten. Med blicken lyft bidrar du till en framgångsrik operativ och strategisk ledning av enhetens verksamhet och medarbetare. Du vägleder medarbetare, kvalitetssäkrar underlag och driver utvecklingen av de processer och sakfrågor du har huvudmannaskap för. Som biträdande enhetschef är du ett engagerat bollplank till enhetschefen i frågor om ledning, fördelning, samordning och uppföljning av enhetens arbete, organisation, verksamhet, kompetensförsörjning och arbetsmiljö. Som biträdande enhetschef ska du vid behov kunna träda in i enhetschefens ställe.

Enhetschefen har personalansvar för alla medarbetare på enheten. Som heltidshuvudman ansvarar dock den biträdande enhetschefen för att självständigt leda de medarbetare som arbetar med frågor som omfattas av huvudmannaskapet. 

Straffrättsenheten ansvarar för lagstiftning som rör central straffrätt, främst brottsbalken, och för lagstiftning som rör kriminalvård och brottsoffer. En stor del av enhetens verksamhet upptas av samarbetet när det gäller materiell straffrätt inom EU och internationellt, i bland annat Europarådet och FN.

Enheten består för närvarande av 21 medarbetare, för vilka enhetschefen har personalansvar. Som huvudman och biträdande enhetschef får du en unik möjlighet att i händelsernas centrum växla mellan dina olika roller och mål som medarbetare, huvudman, biträdande enhetschef och ersättare för enhetschefen.

Läs mer om vår verksamhet på https://www.regeringen.se

Din bakgrund
Du har en juristexamen och erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftning i Regeringskansliet. Om du redan har arbetat med enhetens sakområden är det meriterande och kommer göra att du snabbare kan bidra till enhetens arbete. 

Dina egenskaper
I rollen som biträdande enhetschef förväntar vi oss förstås att du är genuint intresserad av organisatoriska frågor och ledarskap, där ditt goda omdöme och förmåga till framgångsrika samarbeten på alla nivåer är talande för dig. Du är en i grunden kvalitetsmedveten person med god förmåga att organisera, planera, sätta mål, och följa upp – och vill engagera och motivera kompetenta medarbetare vidare i detta arbete. Rollen som biträdande enhetschef ställer även höga krav på din förmåga att hantera och analysera en större mängd information, kunna växla mellan perspektiv och roller och även under tidspress kunna bedöma vad som är viktigast att prioritera på såväl kort som lång sikt.

Övrigt
Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Uppgiften att vara biträdande enhetschef upphör dock i normalfallet vid enhetschefens frånträde.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Om du vill veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta då enhetschefen Walo von Greyerz på 08- 405 21 37. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Lena Samuelsson på 08-405 41 42. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.


Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 26 december 2022.

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt samordning av samhällets krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 december 2022
  • Ansök senast: 26 december 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

15 februari 2024