Biträdande jurister, Enheten Avtals, IT- och förvaltningsrätt

Arbetsbeskrivning

För ett par år sedan inledde vi ett viktigt förnyelsearbete. Vårt mål är högt, vi tänker bli Sveriges modernaste myndighet. Förnyelseresan innebär en stor förflyttning i vilka tjänster vi levererar och på vilket sätt. En framgångsfaktor för detta är att Rättsavdelningen tillsammans med övriga verksamheten driver ett utvecklingsarbete med fokus på gällande lagstiftning och säkerhet. Att sammanföra arbetsgivare med arbetssökande är vår viktigaste uppgift.

Brinner du för rättssäkerhet och god förvaltning, är du jurist, utåtriktad, driven och tycker om utmaningar då är det dig vi söker. Var med och bidra i den fortsatta uppbyggnaden av Arbetsförmedlingens Rättsavdelning!

Arbetsbeskrivning och arbetsuppgifter

Rättsavdelningens uppdrag är att ansvara för rättslig styrning, regelefterlevnad och rättsligt stöd. Inom Rättsavdelningen finns fem enheter och vi söker nu biträdande jurister till Enheten Avtals- It- och förvaltningsrätt som vill vara med och bidra till genomförandet av förnyelseresan. På enheten arbetar idag runt 10 verksjurister.

Avdelningen företräder myndigheten i domstol, svarar på remisser, granskar styrande och stödjande dokument samt tar fram rättsliga ställningstaganden och föreskrifter samt förslag till lagtexter.

Genom ett proaktivt arbetssätt bidrar du till att säkerställa att god förvaltning genomsyrar myndigheten. Vi ska bidra innovativa och pragmatiska rättssäkra lösningar inom ramen för god förvaltning som leder till verksamhetsnytta. I arbetet ingår att samarbeta nära med övriga avdelningar på Arbetsförmedlingen.

Rollen som biträdande jurist på Rättsavdelningen innebär att du bidrar till att avdelningen levererar rättsäkrade uppdrag med hög kvalitet och tillgänglighet samt att Arbetsförmedlingen lever upp till god förvaltning. Hos oss får du möjlighet att påverka och ta stort ansvar. Du arbetar tillsammans med andra jurister, andra personalkategorier och professioner.

Som biträdande jurist kommer dina arbetsuppgifter att innebära att på uppdrag av verksjurist


• bereda ärenden,
• göra rättsutredningar
• att ta fram utbildningsmaterial för internutbildning
• att bevaka och bereda svar på frågor från övriga verksamhetsområden

Grundläggande Krav


• Juristexamen (tidigare jur.kand.)
• God förmåga att uttrycka dig på svenska såväl skriftligt som muntligt

Det är meriterande om du har erfarenhet av:


• Notariemeritering
• Erfarenhet av juridiskt arbete inom avtal, IT eller förvaltningsrätt

Bland dina personliga egenskaper ser vi att du


• är kundfokuserad och lösningsorienterad
• har en god kommunikativ förmåga
• har integritet samt förstår och kan förmedla vikten av de juridiska bedömningar och ställningstaganden som måste göras som jurist på Rättsavdelningen
• har god analytisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i och förstå verksamhetens olika utmaningar
• är engagerad och uthållig samt har god förmåga att hantera flera aktiviteter parallellt
• har nära till skratt, lätt att samarbeta och är prestigelös, samtidigt som du också kan vara självgående i din roll

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Anställningarna

Anställningarna gäller tillsvidareanställning på heltid med placering i Stockholm, Hagastaden. Arbetsförmedlingen tillämpar alltid 6 månaders provanställning. Hösten 2019 kommer myndigheten flytta till nybyggda lokaler i Solna Strand där vi kommer att tillämpa ett aktivitetsbaserat arbetssätt.

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi arbetar i en dynamisk och spännande miljö där vi också värnar balansen mellan arbete och fritid.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med Af-2018/0058 1183 senast den 6 januari 2019. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Fyll i formuläret och besvara ett antal urvalsfrågor. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontakt

Gunilla Åberg Ekstedt Enhetschef 0104863274

Linda Lagerstrand Rekryteringspartner 010-487 07 24 linda.lagerstrand@arbetsformedlingen.se

Helena Äleklint SACO 010-487 09 90

Monica Johansson ST 010-4865051

Carola Persson SEKO 010-486 85 11

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 7 december 2018

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


26 april 2024

24 april 2024

Biträdande jurist

22 april 2024