Boendecoach - vägledare inom bostadssök

Boendecoach - vägledare inom bostadssök

Arbetsbeskrivning

Fastighetsnämnden ansvarar för Göteborgs mark- och bostadspolitik och har en central roll i stadens tillväxt och utveckling. Med markägarrollen som grund skapar vi förutsättningar för framtidens boende och näringsliv i Göteborg. Fastighetskontoret är arbetsplatsen för dig som vill vara med och påverka utvecklingen av Göteborgs framtid.

Vi är cirka 250 anställda och vårt kontor ligger i anrika lokaler nära Brunnsparken och Centralstationen. Arbetsplatsen kännetecknas av öppenhet, en god stämning och engagerade medarbetare. Arbetet på fastighetskontoret styrs politiskt och ytterst av fastighetsnämnden. Vårt uppdrag är spännande och hos våra medarbetare på fastighetskontoret finns en bred erfarenhet och en stor bredd i kunskap. Hos oss får du stort ansvar med inblick i och närhet till stadens utveckling. Anta utmaningen, tillsammans bygger vi staden!

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vägleda nya göteborgare till ett eget och fungerande boende? Då har vi uppdraget för dig i vårt mobila boendeteam.

Social resursförvaltning och Fastighetskontoret har ett unikt samarbete kring ett mobilt boendeteam där vi nu vill komplettera med två boendecoacher, en med placering på fastighetskontoret och en på social resursförvaltning.

Den 1 mars 2016 trädde bosättningslagen i kraft som innebär att kommuner har ett ansvar att ordna bostäder för nyanlända göteborgare som har beviljats uppehållstillstånd och anvisats till kommunen. Göteborgs Stad erbjuder boende under en begränsad tid för den nyanlände och under den tiden är det meningen att den nyanlände själv ska ordna sitt boende på lång sikt. Det är här boendecoacherna kommer in i bilden!

Ditt uppdrag blir att:
• Planera och genomföra bosökarkurser i grupp, boendecoacha enskilda hushåll samt ge löpande rådgivning i bostadssökande.
• Samverka med stadsdelarnas socialtjänst.
• Genom att bedriva boendecoachning och boenderådgivning erbjuda hushållen en insats som ökar möjligheten att hitta ett ordnat boende innan hyresavtalet på genomgångslägenheten löper ut.
• Motivera och verka för att förbättra möjligheten för deltagare till att ordna eget boende.


Teamet kommer att bestå av fyra befintliga boendevägledare samt de två nya boendecoacherna som arbetsleds av två samordnare, en från respektive förvaltning. Uppdraget kommer att innebära viss eftermiddags/kvällstjänstgöring.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasiekompetens och det är meriterande om du har någon eftergymnasial utbildning inom information, pedagogik, beteendevetenskap eller liknande.

Du har goda kunskaper i bostadssökande och vi ser gärna att du har erfarenhet av att ge hushåll råd och stöd att söka bostad. Motsvarande erfarenhet från annan jämförbar vägledning är också relevant. Vi ser gärna att du har jobbat med målgruppen nyanlända.

Du har lätt för att uttrycka dig i svenska och engelska i både tal och skrift. Kan du dessutom tala arabiska, persiska eller tigrinja är detta meriterande för uppdraget.

Som person är du en duktig kommunikatör som är pedagogisk och tydlig när du vägleder och informerar. Detta innebär att du kan sätta gränser utifrån uppdraget och med ett gott bemötande vägleda rätt i bostadssökandet, såväl i enskilda hushåll som i grupper.

Du behöver kunna arbeta självständigt och ha lätt för att skapa struktur och ordning och reda omkring dig.

Känns ovanstående som något som skulle passa dig så tveka inte att skicka in din ansökan!

ÖVRIGT
Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Våra verksamheter är ofta specialiserade och unika och vänder sig till alla eller stora grupper av göteborgare.
Vi arbetar med flyktingar, missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning och mycket mer. Vi samordnar också " Jämlik stad" en långsiktig satsning för social hållbarhet. Vår vision lyder: "Tillsammans har vi kraft att skapa nya möjligheter i människors liv. I ett hållbart Göteborg finns det plats för alla".

Som medarbetare i Göteborgs Stad får du en trygg anställning med många karriärvägar och möjligheter till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Du erbjuds friskvårdsbidrag, cykelförmån och träning på idrottsanläggningar till rabatterat pris.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marita Kärnstrand - Ekonomichef
031-368 10 17
Miriam Åberg - HR-specialist
031-368 12 24
Irene Persson - Vision
031-368 11 91
Magnus Uhrberg - SACO
031-368 12 30
Distriktschef Söder Charlotta Cedergren
031-368 12 29
Tf Distriktschef Norr Annika Wingfors
031-368 10 71
Annika Jenefeldt - Enhetschef
031-368 10 30
Martha Sandoval - Avdelningschef
031-368 11 02
Erik Gedeck - enhetschef
031-368 10 18
Iréne Persson Vision
031-368 11 91

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad, Fastighetskontoret
  • 2 platser
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2020
  • Ansök senast: 23 februari 2020

Besöksadress

Köpmansgsatan 20 GÖTEBORG
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb


Boendestödjare ordinärt boende

Boendestödjare ordinärt boende

31 maj 2024

Boendestödjare

Boendestödjare

31 maj 2024

Arbetshandledare till Daglig verksamhets nybyggda Café Tegla

31 maj 2024