Boendelots Vuxenenheten

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.


VUXENENHETEN ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL och LVM för vuxna personer samt myndighetsutövning i ärenden rörande Våld i nära relation, VINR. Inom ramen för myndighetsutövningen enligt SoL fattas beslut om stöd- och behandling för personer med missbruk och/eller andra allvarliga sociala problem samt stöd och hjälp för personer inom området våld i nära relationer. Vidare ansvarar enheten för försöks-, tränings- och akutlägenheter, integration samt boendelotsning.

Länk till Ekerö kommuns hemsida

Arbetsbeskrivning

I Ekerö kommun är det nära till medborgarna – för att ge dem bästa service får du förutsättningar att göra skillnad på riktigt. Du har nära till chefer och får frihet under ansvar. Vi följer kontinuerligt upp arbetsbelastningen för att den ska kännas rimlig. För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas. Vår personal har ett viktigt uppdrag – därför har vi satsat extra på dem. 

Vi söker dig som vill bilda team tillsammans med vår andra boendelots och tillsammans stötta personer att hitta självständiga boenden. Arbetet karaktäriseras av att innehålla allt från myndighetsutövning till stödjande insatser samt praktiskt arbete kopplat till vuxenenhetens boendeinsatser.

I den myndighetsutövande delen är du tillsammans med vår andra boendelots ansvarig för att fatta beslut om och följa upp vissa specifika boendeinsatser. Ni har i denna del framförallt kontakt med nyanlända i kommunen. Ni har även som uppdrag att genom informations- och utbildningsinsatser, motiverande samtal och rent praktiskt stöd hjälpa och stötta vuxenenhetens klienter, främst nyanlända, att finna självständiga boenden. Utöver detta ingår det ansvar för viss praktisk drift så som möblering, avsyning och nyckelhantering. 

Arbetet innebär, förutom dokumentation och beslutsfattande, även att föra statistik utifrån uppdragen.

Vi erbjuder dig ett omväxlande och spännande arbete där du har stor möjlighet att påverka innehållet och utformningen av arbetet. Vi på vuxenenheten är måna om att ständigt ha en aktiv dialog mellan varandra och är en sammansvetsad enhet. 


Kvalifikationer

För att du ska lyckas med uppdraget ska du ha:


• utbildning som beteendevetare, socialpedagog eller annan likvärdig utbildning
• dokumentationsvana och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift
• förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett bra sätt
• körkort.

Arbetet kräver att du är flexibel och har en god samverkansförmåga, med andra kollegor, enheter och aktörer. Du är empatisk och serviceinriktad mot de personer du möter samtidigt som du på ett tydligt sätt kan kommunicera ramar, krav och ansvarsfördelning. Du är kreativ och kan hitta lösningar när komplexa behov uppstår.  

Vi ser gärna att du också uppfyller följande kvalifikationer:


• kännedom om samt erfarenhet av offentlig sektor, gärna med myndighetsutövning
• utbildning i motiverande samtal (MI).

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet då du kommer att arbeta i ett litet team mot gemensamma mål som samtidigt förutsätter ett stort eget driv och förmågan att ta egna initiativ. 

Arbetsplatsens placering
Många tror att det är långt att resa till Ekerö. Men kontoret är placerat nära Ekerö centrum - dit tar du dig från Brommaplan med buss eller bil på 15 minuter. Kommer du från södra sidan åker du färja från Slagsta och sen är det 5 minuter till kontoret.

Välkommen med din ansökan, vi jobbar löpande med urval och intervjuer så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.

Tillträde: Enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun


Om Ekerö kommun


Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.


Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.


Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.


För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.


Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 augusti 2022
  • Ansök senast: 15 september 2022

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024