Budget- och myndighetshandl. till Enheten för domstols- och åklagarfrågor

Budget- och myndighetshandl. till Enheten för domstols- och åklagarfrågor

Arbetsbeskrivning

Enheten för domstols- och åklagarfrågor, Justitiedepartementet, Regeringskansliet
Vill du bidra i det viktiga arbetet med budget- och styrningsfrågor för myndigheter som är centrala för rättsväsendet? Hos oss får du ett spännande uppdrag med omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för domstols- och åklagarfrågor söker en budget- och myndighetshandläggare. Enheten ansvarar för flera av rättsväsendets centrala myndigheter, bland annat Domstolsverket, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Rättsmedicinalverket. Enheten arbetar även med lagstiftning, bland annat inom den centrala processrätten och om åklagarväsendet, samt med internationella förhandlingar inom de sakområden som enheten ansvarar för.

Den aktuella tjänsten har sin tyngdpunkt i att samordna enhetens budgetfrågor, men omfattar också styrningsfrågor. Rollen innebär att du kommer att samordna enhetens gemensamma frågor och arbete inom budgetprocessen. Det innefattar bland annat att analysera utgiftsprognoser och budgetunderlag. Rollen innebär även att du kommer att arbeta som handläggare med styrning, utveckling och uppföljning av någon av enhetens myndigheter, vilket bland annat inkluderar arbete med regleringsbrev och regeringsuppdrag samt förberedelse av myndighetsdialog. Tjänsten kan även innefatta andra handläggningsuppgifter inom enhetens ansvarsområden. Du kommer att företräda enheten och Justitiedepartementet i olika sammanhang.

Arbetet präglas av nära dialog och samarbete såväl inom enheten som med andra enheter inom departementet och Regeringskansliet samt med externa myndigheter. För att vara framgångsrik i rollen behöver du trivas med att samarbeta med andra i ett tidvis högt arbetstempo.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen, företrädesvis med samhällsvetenskaplig inriktning med ekonomi och/eller statsvetenskap. Du behöver ha erfarenhet från arbete med budget- och/eller styrningsfrågor i Regeringskansliet och/eller liknande erfarenhet av arbete på central nivå vid statlig eller kommunal verksamhet. Du behöver dessutom ha god kunskap om svensk statsförvaltning och dess processer. Därutöver behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och god förmåga på engelska. Erfarenhet av Hermes-systemet är meriterande.

Dina egenskaper
Du har en mycket god förmåga att självständigt initiera, planera, samordna och driva processer. Du har en mycket god samarbetsförmåga med ett lösningsorienterat förhållningssätt, gott omdöme och kan hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du har också en mycket god analytisk förmåga samt är kvalitetsmedveten, strukturerad och flexibel. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i och effektivt analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Det är viktigt att du trivs i en miljö där det mer långsiktiga och strategiska arbetet kombineras med beställningar att ta fram underlag med korta leveranstider. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt
Detta är ett vikariat på heltid till och med 31 december 2025. Det kan finnas möjlighet till förlängning. Tjänstgöringsort är Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Linda Billung på 08-405 47 58 eller biträdande enhetschef Emma Pleiner på 08-405 33 61. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Klara Hedlund för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 26 februari 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 februari 2025
  • Ansök senast: 26 februari 2025

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 mars 2010

Budgetförhandlare till läkemedelsföretag sökes!

23 december 2010

Ekonom

24 mars 2010

Ekonom

15 mars 2010