Budgetansvarig

Budgetansvarig

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar

I Alvesta kommunkoncern är vi ungefär 1600 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier, inom både förvaltningar och bolag som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Vill du vara med på vår utvecklingsresa mot en mer modern och kvalitativ kommunal service? Välkommen då att arbeta med oss!

Vill du vara med och skapa ekonomiprocesserna i Alvesta kommun? Vi söker en medarbetare med ansvar för kommunens budgetprocess!

Ekonomi- och upphandlingsavdelningen ansvarar för samordning, planering och uppföljning samt utveckling av kommunkoncernens finans-, ekonomi- och upphandlingsfrågor. Avdelningen bistår såväl kommunstyrelsen i strategiska ekonomifrågor som förvaltningar och bolag i deras ekonomiska planering och uppföljning. Avdelningen är systemansvarig för koncernens ekonomisystem. Ansvaret omfattar ett samordningsansvar gällande inköp, upphandlingar och avtal samt administration av beställningssystem och samordnad varudistribution. Du kommer att vara direkt underställd ekonomichefen och ingå i en avdelning med närmare 20 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Just nu befinner sig Alvesta kommunkoncern i en spännande fas utifrån flera aspekter.
Förra sommaren fattades beslut om en ny styr- och ledningsmodell som integrerar Agenda 2030. Denna modell implementeras i år och införs under 2022. Införandet av styrmodellen kommer att inkludera ett beslutsstödsystem som framförallt riktar sig till chefer. Ekonomi- och upphandlingsavdelningen ska inom ramen för införandet av nya styrmodellen ansvara för att införa en resursfördelningsmodell till nämnderna i samarbete med SKR där resursfördelningsmodellen utgör grunden för ett system med över- och underskottshantering över åren. Samtidigt genomförs också en översyn av ekonomiska styrdokument.

Ett starkt fokus på koncerngemensamma processer präglar Alvesta kommun. Exempel på pågående projekt inom detta område just nu är införande av gemensam ekonomiadministration, kategoristyrning inom upphandlingsområdet, rättssäkerhet inom myndighetsutövningen och ett nytt kontaktcenter som hanterar all kommunikation med internt och externt, via telefoni, besök, e-tjänster och webb.

Nya arbetssätt och kunskaper inom projekt- och processmetodik och omvärldsbevakning och nätverkande såväl regionalt som nationellt präglar alla utvecklingsområden. Detta arbetssätt avser inte minst utvecklingen på digitaliseringsområdet.

Budgetansvarig ansvarar för att leda flera delar i de processer som lyfts fram i tidigare stycken. I så gott som samtliga processer är du med och representerar ekonomi- och upphandlingsavdelningen. Du har ett omfattande ansvar för att självständigt samordna och utveckla den koncernövergripande planerings- och uppföljningsprocessen och föredrar på flera olika arenor, såväl på tjänstemannanivå som politisk nivå.

KVALIFIKATIONER
Du har en högskole- eller universitetsexamen inom ekonomi, eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har flera års erfarenhet av arbete som ekonom där ekonomiska analyser, budgetarbete, prognosarbete, redovisning och bokslutsarbete varit en del av arbetet. Vi söker dig som kan arbeta självständigt och kan planera och organisera ditt arbete samt prioritera bland arbetsuppgifterna. Som person är du utvecklingsinriktad och ser såväl helheten som delar och detaljer. Du har god samarbetsförmåga och förmåga att ta egna initiativ och trivs i en verksamhet där förändringar är en naturlig del. Du är pedagogisk och analytisk samt har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Arbetet förutsätter att du har förmåga att arbeta mot deadlines vilket kräver att du är strukturerad. Du ska kunna presentera information på ett pedagogiskt sätt. Det är meriterande att du har erfarenhet från kommunal sektor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För mer information om tjänsten kontaktas Per Elmgren, Ekonomichef via e-post per.elmgren@alvesta.se.

Intervjuer kommer att genomföras tisdagen den 16 mars via teams.

Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf. Personalchef Monica Sjölin
0472-152 20
Personalkonsult Frida Bratell
0472-15205
Kanslichef Lisa Åberg
0742-15024
IT-chef Lasse Johansen
0472-155 06
Personalassistent Sandra Erlandsson
0472 – 150 31

Sammanfattning

Besöksadress

Centralplan 1 Alvesta
None

Postadress

Centralplan 1
Alvesta, 34280

Liknande jobb


Budgetplanerare vid finansavdelningen

7 november 2023

12 september 2023

17 augusti 2023