Budgetcontroller

Arbetsbeskrivning

Är du intresserad av en drivande och ansvarsfull roll med budget och finansiering i fokus? Vill du jobba i nära samarbete med både myndighetens ledning, chefer och många av oss andra på Länsstyrelsen? Då är detta en spännande roll för dig!

Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet. Vi arbetar för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest framgångsrika län. Genom samverkan med andra aktörer bidrar vi till att skapa förutsättningar för ett attraktivt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling i länet.

Vi är en kunskapsorganisation med 260 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från naturreservat, samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, till krisberedskap och mycket annat.

Rollen som budgetcontroller finns på HR-och ekonomienheten som tillhör Avdelningen för lednings- och verksamhetsstöd. Enheten har nio medarbetare, varav sex finns i ekonomiteamet. Enheten är ny och har funnits i snart ett år, vilket ger stora möjligheter att utveckla och forma de arbetssätt vi har. Ett av de viktigaste uppdragen för teamet är att ge stöd och förutsättningar för att verksamheten ska ha en ekonomi i balans med god framförhållning.



ARBETSUPPGIFTER
I din roll arbetar du med budgetprocessen inklusive prognos och uppföljningar för myndigheten. Du ansvarar för att skapa och analysera ekonomiska beslutsunderlag till länsledningen och övriga chefer. En viktig del i arbetet är det löpande prognosarbetet inklusive att analysera utfall mot budget och mot föregående prognos. Du fungerar som stöd till chefer och ledning, är kontaktperson för länsstyrelsen i olika ekonomiska frågor samt ingår i nationella nätverk där gemensamma projekt/utvecklingsarbete drivs. Du kommer att ha ett nära samarbete med redovisningsansvarig som finns på samma enhet samt verksamhetsutvecklare som finns på samma avdelning.

Du är en del av ekonomiteamet och kommer även att få jobba med andra frågor inom området än de som beskrivs ovan.


KVALIFIKATIONER
Du har relevant högskoleutbildning och flerårig erfarenhet av budget och finansiering. Det är meriterande om du har kunskap om hur statsbudgeten och lagar och förordningar som styr det fungerar. Vi vill att du har vana av att samordna processer och att arbeta konsultativt. Du har goda erfarenheter av att arbeta i Officepaketet och har framförallt mycket goda kunskaper i Excel.

Som person är du drivande och har en pedagogisk förmåga såväl som samarbetsförmåga, som bidrar till goda dialoger och kommunikation internt. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt samt visar gott omdöme vid agerande och beslut. Du kommer att arbeta med komplexa frågor och bör därför vara bra på att analysera, bryta ner och lösa problem. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och har en helhetssyn på arbetet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga förmågor i vårt rekryteringsarbete.


ÖVRIGT
Intervjuer genomförs vecka 47. Kontaktperson mellan 28/10-5/11 är Marie Richter.

Läs mer om vad Länsstyrelsen erbjuder som arbetsgivare och möt våra medarbetare på www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Sammanfattning

Liknande jobb


Controller

Controller

12 april 2024

Senior controller

Senior controller

16 april 2024

Junior controller

Junior controller

16 april 2024