Budgetsamordnare – arbeta med departementsövergripande processer

Budgetsamordnare – arbeta med departementsövergripande processer

Arbetsbeskrivning

Sekretariatet för samordning och stöd, Utbildningsdepartementet
Är du en samarbetsinriktad person med erfarenhet av Regeringskansliets beredningsprocesser och arbete med budgetfrågor i Regeringskansliet?  Vi kan erbjuda en självständig roll i händelsernas centrum med högt prioriterade och meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som budgetsamordnare hos oss ingår du i en arbetsgrupp som tar ett gemensamt ansvar för samordning av departementets delar i statsbudgeten och utvecklingen av departementets budgetprocesser. Du ansvarar bland annat för att bevaka och följa upp utvecklingen av utgiftsområden och anslag över tid. I uppgifterna ingår även arbete med samordning av klimat- och miljöintegrering. Arbetet innebär att du planerar och leder samarbeten och möten kopplade till budgetarbetet och miljö- och klimatintegreringen. Du sammanställer analyser, skriver och samordnar texter och tabeller och bereder ärenden inför beslut. Du kommer även att fungera som stöd och back-up inom enhetens arbete med myndighetsstyrning och jämställdhetssamordning.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en kandidatexamen inom samhällsvetenskap, ekonomi eller annan utbildning som av arbetsgivaren anses vara relevant. Du behöver ha kunskap om statlig förvaltning och den statliga budgetprocessen. För tjänsten krävs även erfarenhet av arbete med budgetfrågor i Regeringskansliet samt erfarenhet av Regeringskansliets beredningsprocesser. Du behöver även ha erfarenhet av arbete med samordning av större frågor, områden eller projekt och erfarenhet av informationssystemet Hermes.

Har du erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning eller av arbete med samordning vid annan statlig myndighet ser vi det som meriterande. Det är även meriterande med kunskap och erfarenhet av arbete med miljö- och klimatintegrering.

Dina egenskaper
Vi söker en kvalitetsmedveten person som är noggrann och lägger vikt vid att leverera med hög standard. En stor del av arbetet sker i samarbete med andra och det är viktigt att du arbetar bra med andra människor, är lyhörd och konstruktiv i att hitta smidiga lösningar. Du har förmågan att se helheten och kan snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar och har god förmåga att lösa problem. Du tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv ditt arbete och driver självständigt processer framåt. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. För dig är det naturligt att se till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde januari 2022. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vi vill att du bifogar betyg från högskolan i ansökan.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anna-Karin Jansson som är enhetschef, på 08-405 91 30. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Jenny Nygren på 08-405 18 75. Fackliga kontaktpersoner är Karin Flemström för Saco och Aina Larsen för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 29 oktober 2021.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Utbildningsdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 oktober 2021
  • Ansök senast: 29 oktober 2021

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Treasury Analyst

Treasury Analyst

24 augusti 2023

Tax Data Analyst

Tax Data Analyst

17 februari 2023

Kanslisekreterare med intresse för ekonomi och medlemsutveckling

Kanslisekreterare med intresse för ekonomi och medlemsutveckling

7 februari 2023

Kansliansvarig ekonom

Kansliansvarig ekonom

15 december 2022