Business Analyst till Schenker Dedicated Services

Arbetsbeskrivning

För DB Schenker är medarbetaren den viktigaste framgångsfaktorn. Hos oss bidrar du tillsammans med 74 000 kollegor världen över till en samhällsviktig funktion. Schenker Dedicated Services (SDS) är ett oberoende företag inom DB Schenker Group. Våra dedikerade kontrolltorn levererar heltäckande logistiklösningar (4PL) för stora kunder över hela Europa. SDS har över 150 anställda i Göteborg, Malmö och Essen (Tyskland) och har en årlig omsättning på över 200 MEUR. Vår ambition är att kvalitet ska genomsyra allt vi gör, för att tillsammans skapa det vinnande laget. Att vara ett team med ett mål är en av DB Schenkers grundläggande värderingar. Vi presterar bäst när vi arbetar som ett team. Vi utmanar oss själva och varandra att söka ständiga förbättringar och högre mål varje dag. Oavsett om det handlar om våra kundrelationer eller våra anställda är det grundläggande att vi alltid står upp för ett schysst spel. Om du vill spela i det vinnande laget - bli en av oss!

I rollen som Business Analyst kommer du att arbeta för att säkerställa att våra kunders IT-system stödjer verksamhetens krav. Du kommer att få arbeta i projekt där tekniska förändringar eller nya lösningar ska implementeras hos olika verksamheter. Du blir bryggan mellan verksamheter och IT samt genomförandet av förändringen. Du kommer att leda kravanalys-aktiviteter och se till att det finns ett nära samarbete med affärsfunktioner, IT-team och leverantörer. Du kommer att arbeta med IT, kundrepresentanter, verksamhetschefer och andra intressenter. Som Business Analyst samlar du in och definierar krav, analyserar och planerar att verksamhetens testprocesser och dess testverktyg följer koncernens krav. Du kan även komma att delta i projekt och olika förvaltningsarbeten för att bidra med din kompetens.

Vi är en global organisation med leveranser från olika leverantörer och interna IT-team. Ständiga förbättringar är något vi strävar efter. Vi tror att du har flera års erfarenhet av att arbeta med kravhantering eller en gedigen teknisk bakgrund och erfarenhet/intresse av kravarbete.

Arbetsuppgifter:

* Identifiera drift- och systemkrav för analys och dokumentation
* Identifiera krav, t.ex. genom att leda workshops med kunder, och sedan presentera dem som use case/user stories
* Facilitera workshop med verksamheten och/eller kund
* Skriv krav som är testbara och täcker alla intressenter och deras behov
* Förstå, förtydliga, ifrågasätta och dokumentera krav
* Delta i testning av utvecklad funktionalitet
* Följa upp implementeringen för att säkerställa att kraven uppfylls
* Föra en aktiv dialog med olika intressenter om behov och lösningar
* Samordna kraven mellan olika underhållsområden och projekt

Om dig:

* Du har en kandidatexamen eller motsvarande i ekonomi, logistik, affärsinformatik eller datavetenskap
* Relevant arbetslivserfarenhet i en liknande roll (t.ex. affärsanalytiker) samt tidigare exponering inom frakt- eller logistikbranschen eller i en Supply Chain-funktion är en klar fördel
* Du är van att arbeta i flexibla miljöer och har grundläggande kunskaper inom system- och mjukvaruutveckling. Det är fördelaktigt om du har erfarenhet från komplexa system med många integrationer
* Du har erfarenhet av att arbeta med externa mjukvaruleverantörer
* Du är intresserad av att lära känna verksamhetens behov och processer och du har förmåga att anpassa dig till hur nya affärs- och IT-lösningar fungerar
* Du har erfarenhet av att arbeta med funktionella och icke-funktionella krav och du kan kommunicera kring problem och lösningar, både på affärsnivå och teknisk nivå.
* Flytande affärsengelska (skrift och tal)
* Utmärkta MS Office-kunskaper (Word, Excel, Power Point, Outlook, Visio, Project, etc.)
* Du har erfarenhet av att arbeta med EDI. Det är meriterande om du även har arbetat med Jira, Navision eller liknande verktyg
* Du har en affärsorienterad attityd, tar initiativ och har ett personligt driv. Du är kommunikativ och trivs med att arbeta i team men kan ändå arbeta självständigt med dina dagliga uppgifter

Rollen är en tillsvidareanställning med inledande provanställning. Placeringsort är Göteborg. Omfattningen är heltid.

Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Bibi Niroozad via bibi.niroozad@dbschenker.com. Skicka gärna din ansökan senast 14/6. Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. DB Schenker främjar mångfald och välkomnar sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Rekryteringsprocessen består bland annat av urval, intervju och referenstagning. Som ett steg i rekryteringsprocessen genomförs bakgrundkontroll på aktuella slutkandidater.

Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Schenker Dedicated Services AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 maj 2022
  • Ansök senast: 14 juni 2022

Liknande jobb


23 juni 2022