OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Business Controller Göteborgs Hamn är navet där hav möter land.En strid ström av gods hanteras över våra kajer - här lastas och lossas en fjärdedel av Sveriges import och export.Vi arbetar i en värld av fartyg, bilar och tåg.Som Skandinaviens största hamn är vi en viktig länk i logistikkedjan.Vi samarbetar aktivt med industrin och näringslivet och vår ambition är att vara en av Europas mest effektiva och moderna hamnar.Inom Göteborgs Hamn är goda relationer, vidsynthet och utveckling viktiga honnörsord.Oljehamnen i Göteborgs Hamn hanterar olika typer av olja och kemiska produkter samt en ökande andel förnyelsebara bränslen.Vi är ca 35 personer som arbetar i nära samverkan med våra kunder som är såväl raffinaderier som depåer och lagringsföretag.Färje- och kryssningsverksamheten i Göteborgs Hamn är en annan del som också hanteras här, vilket bl.a. innebär samverkan med andra kundkategorier, exempelvis rederier.Vi söker nu en Controller till Oljehamnen / Färje & Kryss.Vill du arbeta som Controller i en dynamisk och internationell miljö? Arbetsuppgifter Vi söker en duktig och driven controller med potential att utveckla såväl det dagliga arbetet som affärerna.Du kommer att ansvara för att analysera månadsbokslut, med särskilt fokus på affären, försäljningsvolymer och prisutveckling.Du ansvarar även för uppföljning och analys av marknadstrender.Därutöver kommer du att ha en drivande roll i enhetens strategiska och ekonomiska planering.Målsättning är att du aktivt kommer att initiera, driva och medverka i olika utvecklingsprojekt, både internt i hamndelen och övergripande för Göteborgs Hamn.Du kommer också att fungera som ett stöd i utvecklingen av nya och befintliga produkter och tjänster samt fungera som ett stöd genom att arbeta fram beslutsunderlag, göra adhocutredningar etc.Du ser fram emot och vill vara en viktig del i vårt förändringsarbete och vår utveckling.Dina kvalifikationer Vi söker dig som har en relevant ekonomisk högskoleutbildning med minst tre års kvalificerad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter t.ex. som controller, inom revision eller som konsult inom ekonomiområdet.Du känner dig nu redo för att ta ytterligare ett steg i din karriär genom att kombinera dina erfarenheter inom ekonomiområdet med mer försäljnings- och marknadsinriktade uppgifter.Vi ser gärna att du har erfarenhet av redovisning, har arbetat i ett eller flera ekonomisystem samt har mycket goda kunskaper i Excel.Erfarenhet från olje- eller energibolag är meriterande.Viktiga personliga egenskaper är att du har en god analytisk förmåga, är proaktiv och drivande och ser affärsmöjligheter.Eftersom tjänsten innebär mycket kontakter, såväl internt som externt, krävs det att du är social och utåtriktad och har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer.Vi ser gärna att du både har ett ekonomisk tänkande och en förståelse för teknik och industriell verksamhet.Du talar och skriver engelska flytande. För rätt person, kan vi erbjuda ett utvecklande och fritt jobb, i ett företag med en mycket positiv framtid.Se även www.adepta.se.