Business Controller

Business Controller

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten

Är du sugen på ett spännande jobbtillfälle och en stor utmaning för att ta din karriär till nästa nivå? Vi söker nu en ambitiös Business Controller till vår anläggning i Mullsjö. Du kommer att ansvara för att tillhandahålla beslutsinformation genom att samla in, analysera och rapportera kostnader och olika finansiella data i enlighet med koncernens riktlinjer och föreskrifter. Ansvaret inkluderar, men är inte begränsat till, att förbereda finansiell prognos, budgetering, avvikelseanalys, kostnadskontroll och andra ekonomiska relaterade uppgifter. Denna position möjliggör direkt interaktion med ledningen och samarbete med olika funktioner inom organisationen. Rollen kräver god kommunikationsförmåga både i tal och skrift, samt förmåga att ta ägarskap över uppgifter och se dem till fullo. Rollen ingår i Ekonomiteamet med 8 personer och kommer att rapportera direkt till Ekonomichef.
Dina huvudsakliga uppgifter är• Rapportera och övervaka enheternas finansiella resultat och ge vägledning om effektiva sätt att kontrollera kostnader, förbättra lönsamheten och öka kassaflödet. • Utföra aktiviteter i slutet av månaden för alla relaterade aktiviteter inklusive försäljning, materialanvändning, absorption av omkostnader och kostnadsavvikelser och marginalanalys, tillsammans med bedömning av huruvida lager- och garantireserver är tillräckliga. • Granska och intyga riktigheten av finansiell information relaterad till månadsslut, planer och prognoser för anläggningen. • Föreslå förbättringar av intern kontroll i redovisnings- och rapporteringssystem för att säkerställa finansiell noggrannhet och skydda tillgångarna; och övervaka efterlevnaden av kontroller, för att säkerställa kontrollernas stabilitet. • Styr utarbetandet av årliga strategiska planer, rullande prognoser och månadsslutsrapportering i tid. • Bedöma och rekommendera möjligheter till redovisningsorganisation/uppgiftskonsolidering och standardisering. • Utveckla och implementera kostnadsmodeller på plats för att hjälpa ledningen och stödja prissättnings- och kostnadsbeslut, vid bedömning av lönsamheten för nuvarande produkter och nya kontrakt/möjligheter. Delta i beslutsprocesserna för att uppnå specifika affärsmål. • Utveckla, implementera och övervaka efterlevnad mot en standardiserad intern tilldelningsprocess. • Tillhandahålla information och interagera med interna och externa revisorer efter önskemål.

Kvalifikationer

Universitetsexamen, med examen i ekonomi eller redovisning och med minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet från tillverkningsindustrin, gärna inom fordonsindustrin.

Du är flytande i engelska, både i tal och skrift, och har en hög grad av läskunnighet i SAP och Microsoft Office-produkter, särskilt Excel.

Som person är du en högpresterande individ med ett stort intresse för affärs/ekonomisk analys och strategi.

Du har en hög grad av noggrannhet och stark analytisk förmåga med förmåga att strukturera och kommunicera komplex information och data.

Du är en snabblärd med förmåga att se helheten men också förstå vikten av detaljer och vi tror att du har god kommunikationsförmåga med förmåga att kommunicera på alla nivåer.

Om arbetsgivaren

Kongsberg Automotive provides cutting-edge technology to the global vehicle industry. We drive the global transition to sustainable mobility by putting engineering, sustainability, and innovation into practice. Headquartered in Zurich, with revenues of over EUR 830 million, the company’s 5,700 employees are spread over 18 countries worldwide. Our product portfolio includes driver and motion control systems, fluid assemblies, and industrial driver interface products.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Autoprenad AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 juni 2022
  • Ansök senast: 13 juli 2022

Liknande jobb


28 november 2023