OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bakgrundsinformation:
Commercial control & analysis är en enhet under Group Buisness Control, inom Group Finance, och arbetar med att vara en
värdeskapande och affärsdrivande rådgivare för rätt beslut vid rätt tidpunkt inom områdena kund, process och produkt. I väntan på
rekrytering behövs förstärkning i nedan uppdrag alternativ en tillsvidareanställning av resursen (Inget krav att resursen vill bli anställd,
men möjligt om parterna är överens)
Innehåll och uppdragets omfattning:
Omfattningen är en heltidsresurs under ca 4-5 månader, start runt mitten av juni. Möjlighet till tillsvidareanställning ((Inget krav att
resursen vill bli anställd, men möjligt om parterna är överens) .
Prioriterade aktiviteter
Fortsätta utveckla ny enhet från Business Control, t ex budget, intäktsrapportering, finansiell struktur etc.
Delta i utveckling av prisverktyg för gemensamma nordiska offerter
Delta gemensam lönsamhetsmodell för Norden
Driva utveckling av Group Commercial policy (kortare dokument på princip-nivå)
Support i dagliga arbetet, exempel <30%
Stötta i bokslutsarbetet
Stötta i löpande hantering av Group Commercial Board
Beskrivning av uppdraget mer i detalj:
Etableringen av en ny enhet startade i februari från Business control. Framöver behöver struktur och uppföljning anpassas efter vad som
krävs för att kunna följa enhetsresultatet, göra prognos och budget och följa relevanta nyckeltal.
Den nya enheten har även ett prisverktyg under uppbyggnad som behöver extra resurs att driva och säkerställa kvalitet och att det går att
få fram lönsamhetsuppföljning av detta.
Det kan innebära Transfer pricing arbete, då behöver SLA dokumentation och beräkningar göras i samråd med Skatt.
Group Commercial policy behöver upprättas och kommer resultera i ett kortare dokument om de policies som ska gälla inom koncernen
inom tex kundavtal.
Genomförande av uppdraget:
Plats är PostNords huvudkontor i Solna och omfattar en heltidsresurs. Minimum 3 dagar i Solna/Arken/HK, resterande dagar remote.
Tidplan:
Start mitten juni och ca 4-5 månader (sommarledighet ok efter kvartalsrapportering, från 17 juli)
Kunskapsöverföring:
Uppsättning av rapportering av kostnader, intäkter och volymer för ny enhet tills rekrytering är på plats.
Stötta teamet i bokslutsarbete och arbeta med prognos och budget.
Alternativt övergår uppdraget till tillsvidareanställd. Ange i offert/CV om det är intressant för ev. anställning
Requirements
Utbildning/erfarenhet/senioritetsnivå
Kvalifikationer för det tilltänkta uppdraget:
Ekomomi bakgrund och utbildning. Arbetat ca 2-3 år med uppgifter inom ekonomi och finans.
Bör-krav::
Erfarenhet av finansarbete, gärna Business control eller Business analyst
Ett plus: Erfarenhet av uppbyggnad av prisverktyg och sales controlling
Skall-krav::
Ekonomibakgrund/utbildning
Goda kunskaper i Excel och PPT
Språkkunskaper:
Svenska och engelska
Senioritet/erfarenhetsnivå/utbildning:
Antal års erfarenhet?
Minst 2-3 år