Business controller BLS Industries AB

Arbetsbeskrivning

BLS Industries är en innovativ och framstående koncern inom VVS-branschen. Vi är en av Skandinaviens ledande tillverkare av produkter för badrum och kök, där all tillverkning sker i egen regi i Sverige. Koncernens huvudsakliga produktsegment är golvbrunnar, golvrännor, inomhusavlopp, rostfri inredning och rostfri sanitet. Tack vare en målmedveten satsning på produktutveckling och en konsekvent strategi för nya förvärv, är idag BLS Industries en av de centrala leverantörerna i branschen med flera starka varumärken, såsom Purus, Unidrain, Trio Perfekta och Jafo. 280 anställda. Omsättning ca 800 mkr. https://www.blsindustries.se/
Business Controllers till BLS Industries.
Vi söker en controller inriktad mot produktion samt en controller inriktad mot marknad och försäljning.
Att vara controller hos ossinnebär att utveckla och skapa bra kostnadsunderlag för dina enheter genom att arbeta proaktivt och med uppföljning. Du gör relevanta analyser och rekommendationer för att möjliggöra effektivt beslutsarbete och dess tillhörande områden. Tillsammans med koncernledningen arbetar du som produktionscontroller tätt ihop med våra platschefer för våra tre produktionssiter. I rollen som säljcontroller jobbar du i nära samarbete med försäljningsenheterna.
BLS är en koncern i tillväxt och utveckling vilket innebär att vi hela tiden behöver arbeta med förbättringar och våga hitta nya sätt att stötta organisationen på.
Du kommer att tillhöra koncernens moderbolag och tillsammans med ledningen stötta dotterbolagen inom produktions- respektive försäljningsrelaterade frågor. I moderbolaget har du kollegor som arbetar inom koncernledning, controlling, redovisning, IT och HR.
Alla tre fabriker är baserade i Sverige, du kommer att behöva kunna resa i tjänsten.
Säljbolagen finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland och England. Huvudkontoret är i Ystad där också en av de tre fabrikerna ligger. De andra två fabrikerna finns i Lönsboda och Smålandsstenar.
Huvudarbetsuppgifter
Ge affärsinriktat stöd till operativa verksamhetens chefer i ekonomiska frågor samt kommunicera finansiell information internt.
Ansvara för uppföljning, analys och rapportering av resultatet inkl. relaterat bokslutsarbete.
Uppföljning och analys av nyckeltal för produktionen samt övriga ekonomiska beslutsunderlag.
Kalkylering och standardprissättning.
Kostnads- och lönsamhetsanalyser.
Utveckling av ekonomiska processer samt rådgivande i ekonomiska frågor.
Budget och prognos.
Utbildning av chefer och kollegor kring ekonomiska nyckeltal och processer.

Din profil
Du har relevant högskoleutbildning inom ekonomi och har minst 3 års erfarenhet som controller, meriterande är erfarenhet av tillverkande bolag. Som person är du driven, självgående och ansvarstagande. Självklart har du en analytisk förmåga, är noggrann och strukturerad, i kombination med en hög social kompetens. Tjänsten innebär mycket kontakter med olika delar av organisationen, vilket ställer höga krav på din goda kommunikationsförmåga. B-körkort är ett krav, liksom goda kunskaper i svenska och engelska. Du är van användare av större affärs-och ekonomisystem samt att du älskar excel. För att trivas hos oss är det viktigt att du delar företagets kärnvärden engagemang, mod och ansvar.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på huvudkontoret i Ystad.
Låter det intressant?
Bra! Sänd in din CV tillsammans med svar på följande frågor. Vi samarbetar med PS Partner i denna rekrytering, för frågor kontakta Patrik Petersson patrik.petersson@pspartner.se eller Anna Petersson anna.petersson@pspartner.se. Sista ansökningsdag är den 20 maj 2024.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: PS Partner
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 maj 2024
  • Ansök senast: 30 oktober 2024

Besöksadress

Första Långgatan 18
None

Postadress

Första Långgatan 18
GÖTEBORG, 41328

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024