Business controller med inriktning mot IT, Enheten Ekonomistyrning

Business controller med inriktning mot IT, Enheten Ekonomistyrning

Arbetsbeskrivning

Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss!




Arbetsförmedlingens uppdrag handlar i grunden om att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad för både arbetssökande och arbetsgivare.

Arbetsförmedlingen är nu inne i en förnyelseresa, som innebär en genomgripande reformering av myndigheten där vi kommer att leverera tjänster på ett annorlunda sätt med nya metoder och i nya kanaler. Arbetsförmedlingens medarbetare och chefer behöver också förhålla sig till varandra och våra kunder på ett nytt sätt. I korthet handlar det om att stärka samarbetet och ha en helhetssyn på uppdraget samt i än större utsträckning utgå från kundernas behov.

Ekonomiavdelningen är också inne i ett förändringsarbete med ett ökat fokus på digitalisering samt enhetliga processer. Ekonomistyrningsenhetens förnyelseresa innebär att vi utifrån nytt arbetssätt med erbjudanden och tjänster har som ambition att skapa förutsättningar och förståelse för ett så effektivt användande av Arbetsförmedlingens resurser som möjligt. Detta genom ett strategiskt och proaktivt förhållningsätt i nära samarbete med verksamheten.

Vi söker nu 1-2 business controllers till sektionen VO Direkt, IT och HK. Sektionen arbetar med att ge controllerstöd till Verksamhetsområde Direkt som har huvudansvaret för Arbetsförmedlingens digitala kundkanaler och för kundtjänst, IT-avdelningen samt Huvudkontorets övriga avdelningar såsom Ekonomiavdelningen, HR, Kommunikationsavdelningen, Analysavdelningen med flera. Tjänsterna riktar sig främst mot avdelningar inom IT.

Arbetsuppgifter
Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar huvudsakligen budgetering, uppföljning, analys och prognos. Du kommer bland annat att delta i strategiskt ledningsgruppsarbete och budgetprocesser, göra uppföljningar samt analysera och rapportera till budgetansvariga chefer. I arbetet ingår också att ta fram nyckeltal, kalkyler och finansiella beslutsunderlag. Andra spännande uppgifter som kommer bli aktuella är bland annat olika utredningar och utvecklingsuppdrag.

Kvalifikationer

- Akademisk examen inom ekonomi 180 högskolepoäng (motsvarande 120 poäng i tidigare system)
- Erfarenhet av ekonomistyrning på statlig myndighet
- Erfarenhet som controller med samordnande/processledande uppgifter i en större organisation
- Erfarenhet av framtagning av nyckeltal, kalkyler samt effekt- och nyttoberäkningar
- Erfarenhet av IT investeringar och finansieringsfrågor

Meriterande

- Erfarenhet av ledningsgruppsarbete på strategisk nivå
- Erfarenhet av utvecklingsinriktad verksamhet
- Erfarenhet av arbete inom digitalisering och agil utveckling

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs det att du är analytisk, ansvarstagande och initiativrik. Samarbete och nära dialog med budgetansvariga chefer ställer krav på god kommunikativ förmåga såväl som en god pedagogisk förmåga att förklara ekonomiska samband. Då vi är inne i ett förändringsarbete inom såväl enheten som myndigheten så kommer egenskaper som att vara lösningsorienterad, flexibel och villig att delge kunskaper och erfarenheter, att vara värdefulla. Samtidigt så innebär detta förändringsarbete att det finns stora möjligheter att vara med och påverka i skapandet av nya arbetssätt tillsammans med teamet och verksamheten.

Övrigt
Tillsvidareanställning tillämpas som inleds med 6 månaders provanställning om du inte är anställd i myndigheten. Tillträde snarast efter ök. Placeringarna är i Stockholm (Solna Strand).

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 mars 2020. Du ansöker genom att klicka på knappen "ansök" nedan. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontaktperson:
Anna Wedelin (VO Direkt, IT & HK) Sektionschef
010-486 40 40 Peter Eriksson Facklig företrädare ST 010-486 84 41
Liljana Talevska Facklig företrädare SACO 010-487 02 15
Sara Sakhnini facklig företrädare SEKO 010-488 60 82# 
Lena Bröderman HR-partner 010-487 41 03



Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


28 november 2023