Business Controller till SKR

Business Controller till SKR

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är medlems- och arbetsgivarorganisation för landets 290 kommuner och 21 regioner. Vi tecknar kollektivavtal för den kommunala sektorn, erbjuder medlemmarna utbildning, rådgivning och service samt stöd för verksamhetsutveckling. Tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärden och påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på utveckling av demokrati och välfärd.

Ekonomi- och finanssektionen är en av 5 sektioner inom avdelningen för ledningsstöd. Idag består sektionen av 19 medarbetare med en variation av roller. Vi är en sektion som värdesätter balans mellan jobb och fritid, nyfikenhet, omtanke, respekt och att ha roligt på jobbet samt att hjälpa varandra i stort som smått i vår resa att utveckla SKR:s ekonomistyrning i tätt samarbete med verksamheterna.

SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm.

Läs gärna mer på SKR.se

Arbetsuppgifter

Sektionerna inom avdelningen för ledningsstöd har tillsammans en viktig roll i det pågående förändringsarbetet kallat SKR 2023. Det handlar bl.a. om att nå budget i balans och utveckla både våra egna och organisationens arbetssätt och system för att ge rätt stöd med rätt kvalitet. Vi vill vara ett imponerande bra ledningsstöd!

I rollen som Business Controller kommer du att arbeta både strategiskt och operativt med ekonomifrågor inom SKR och även SKR:s företagskoncern. Du ska vara med och bidra till samordning och ledning för att utveckla controllerfunktionen. Det dagliga arbetet består av att stötta och samordna planering, högkvalitativa analyser, rapportering och uppföljning som ska bidra till fortsatt utveckling av effektivitet och lönsamhet för hela SKR. Du deltar i koncernövergripande projekt och utredningar, stöttar chefer, deltar i bokslutsprocesser och arbetar nära ekonomichefen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

Bidra till att samordna och utveckla controllerfunktionen inom SKR som just nu befinner sig i en förändringsresa.Föreslå åtgärder för effektivitet & lönsamhet i samarbete med verksamheternaGe stöd och skapa förutsättningar för chefer att genom planering, analys, rapporter och uppföljning skapa möjlighet att kunna ta det ekonomiska ansvaretDelta i koncernövergripande projekt & utredningarSäkerställa relevanta nyckeltalStötta SKR och SKR Företag med analys och prognos kopplat till SKR:s ägardirektiv samt kommentarer och rapporter Bidra till att leda, utveckla och säkerställa budget- och prognosprocessenUtveckla och säkerställa investeringsprocessenUtveckla den finansiella planeringenSäkerställa intern kontroll inom tilldelat ansvarsområdeImplementera, förvalta och vidareutveckla ekonomiska system

Kvalifikationer

Vi söker dig med akademisk examen med ekonomiinriktning samt gedigen erfarenhet av arbete inom ekonomiområdet. Du har tidigare arbetat som Business Controller och har bra förståelse för rollen. Det är meriterande om du tidigare varit med om eller lett förändringsarbete samt om du tidigare arbetat inom en sektor där drivkraften är att maximera nyttan för verksamhetens tillgängliga medel.  

Du uttrycker dig väl på svenska i såväl tal som skrift. Som Business Controller på SKR behöver du ha god pedagogisk förmåga, goda ledaregenskaper och tycka om att samarbeta. Du känner dig trygg med att presentera och förklara inför andra. Du förväntas samordna och leda ekonomistyrningsprocesser, samt stötta ledningen i att följa utvecklingen och du bör därför kunna sälja in din expertis och göra dig förtjänt av organisationens förtroende. Du behöver ha förmågan att anpassa presentationer och hur du stödjer efter mottagarens förmåga och nivå.  

Som person är du strukturerad, självgående och har en väl utvecklad problemlösande analysförmåga. Du arbetar bra med andra människor samt leder, motiverar och förser dem med information och verktyg som krävs för att effektivt nå gemensamma mål.

Vårt erbjudande

Vi erbjuder ett spännande förändringsuppdrag som ger många möjligheter att utvecklas tillsammans med de närmaste kollegorna och den övriga organisationen, samtidigt som du har kul på jobbet. Som medarbetare inom SKR får du jobba i en kompetensdriven och samhällsviktig organisation som är med och formar idéer för välfärd och utveckling. 

Välkommen till en arbetsplats där medarbetarna har möjlighet att påverka morgondagens samhälle!

Ansökan

Låter detta stimulerande, kanske rent av utmanande? Skicka in din ansökan i form av CV och ett personligt brev genom att klicka på "Ansök här".

Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Sista ansökningsdag är den 26e april 2021.

I denna rekrytering samarbetar SKR med HRM Affärsutveckling AB. För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta HRM:s ansvariga rekryteringskonsulter Albert Lundgren på e-post albert.lundgren@hrmab.se, telefon +46 70 236 36 99 samt Jeanette Reuterskiöld på e-post jeanette.reuterskiold@hrmab.se.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter

Ulrica Pantzar

Sammanfattning

  • Arbetsplats: HRM Affärsutveckling AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 mars 2021
  • Ansök senast: 26 april 2021

Besöksadress

Strandvägen 47
None

Postadress

Strandvägen 47
Stockholm, 11456

Liknande jobb


28 november 2023