Business Controller till teknikföretag

Business Controller till teknikföretag

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Visste du att byggnader kan tala? Byggnader uppkopplade mot vår kunds digitala värld berättar ständigt för oss hur de mår. Byggnader som hjälper till att förenkla vår vardag, förbättra våra affärer och som är en aktiv del i vårt energisystem. Din uppgift blir att tillsammans med kunden skapa ett kundvärde genom att koppla upp och/eller koppla ihop fastigheter. Att skapa funktioner via de olika systemen som finns i fastigheten, med resultatet att minska miljöpåverkan eller bara göra det otroligt mycket behagligare att vistas i. Tillsammans arbetar ni med fyra affärsområden: brand, fastighetsautomation, säkerhet och energibesparing för kommersiella fastigheter.

Vi söker nu en Business Controller för uppdrag hos vår kund som är en global leverantör av säkra och energieffektiva lösningar för fastigheter. Önskat startdatum är 1 september och pågår i cirka 6 månader med stor möjlighet till förlängning. 

Ansvarsområden
Teamet består i dagsläget av 7 personer. Du är en av 3 Regioncontrollers som jobbar nära ihop med Controlling Manager och övriga teamet.

Kunden är just nu i en utvecklingsresa där vi ser över och jobbar på att förbättra våra processer och stödet till kontoren.

Som Regioncontroller för region Syd har du tillsammans med regionchef och kontorschefer eget resultatansvar och du arbetar mycket verksamhetsnära. Det innebär att du säkerställer lönsamheten i regionen och dess kontor samt stödjer chefer och berörd personal. Du ansvarar även för finansiella frågor för den aktuella regionen och kommer att vara Regionchefens högra hand och främsta affärsstöd. Du kommer att ingå i den lokala ledningsgruppen.

I arbetsuppgifterna ingår bla:

• Månatlig prognos för kontoren och Regionen
• Månadsuppföljningar med kontoren
• Coachning/utbildning av kontorschefer löpande utifrån behov
• Kontroll av verksamheten avseende korrekt kostnadsbedömning och vinstavräkning samt den ekonomiska regelefterlevnaden inom regionen
• Uppföljning av marginalförändringar, omkostnader, produktivitets- och tidskrivningsuppföljning samt budget/prognos
• Delta i större anbudsgenomgångar
• Ansvar för finansiell rapportering samt visualisering av resultat
• Säkerställa att projektverksamheten bedrivs i enlighet med kundens riktlinjer för projektutförande
• ICFR kontroller och säkerställa att Balansposter är korrekta
• Bidra till Controllergruppens utveckling genom kontinuerligt förbättringsarbete och aktivt delta i interna utvecklingsprojekt inom ekonomiområdet
• Driva förbättringsarbete och utveckling av processerna för att minimera felkostnader i projekt och serviceverksamheten



Kvalifikationer
Då det är en affärsstödjande roll är det viktigt att du tidigare har haft eget resultatansvar, vilket innebär att du arbetat mycket resultatorienterat och verksamhetsnära och du har gedigen erfarenhet från ekonomisk rapportering, analys, budget- och prognosarbete. Vidare är du van att verka i en projektorienterad organisation, gärna i ett större bolag, och har förståelse för projektens förutsättningar och drivkrafter. Har du tidigare arbetat som projektcontroller så ses det som meriterande. Du är kunnig i Excel, erfarenhet av SAP är ett plus. Har du även erfarenhet från Power BI ser vi det som ett stort plus.

Som person är du driven, engagerad och målinriktad och trivs med att arbeta i ett tidvis högt tempo. Vidare har du god kommunikationsförmåga och kommunicerar med enkelhet i tal och skrift på både svenska och engelska. Du har lätt för att samarbeta samtidigt som du har starka ledaregenskaper. Vi hoppas att du kommer in med andra infallsvinklar och att du inte är rädd för att dela med dig av dina tidigare erfarenheter och observationer.

Erfarenhet
Vi söker dig som är Civilekonom och har flera års erfarenhet som Business Controller.

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan redan idag. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. 

Om företaget
Randstad Finance är specialiserade inom kompetensområdet ekonomi och är en del av Randstad, som med verksamhet i 38 länder är världsledande inom rekrytering och konsultuthyrning. Genom detta globala nätverk och i kombination med en stark lokal förankring kan vi erbjuda ett stort utbud av varierande och utvecklande uppdrag och tjänster för dig som är specialist inom ekonomi, finans och lön. Vår mission är att med din karriär i fokus hjälpa dig att uppnå din fulla potential!

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juli 2022
  • Ansök senast: 14 augusti 2022

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


28 november 2023