Businesscontroller till vår Kommunikation- och Insamlingsavdelning

Businesscontroller till vår Kommunikation- och Insamlingsavdelning

Arbetsbeskrivning

Bli en del av världens främsta katastroforganisation

Röda Korset är världens största humanitära nätverk, med uppdrag att förhindra och lindra mänskligt lidande. Röda Korset finns i hela världen, i 192 länder, för att hjälpa människor som drabbas av kriser, konflikter och naturkatastrofer.

Den svenska organisationen har sin bas i ca 650 lokala kretsar, med stöd av 390 tjänstepersoner på centrala kontor. Vi driver verksamhet inom kris och katastrof, skyddsfrågor samt hälsa och vård. Vi ingår som en mycket aktiv medlem bland de 192 nationella föreningar som utgör den internationella Röda Kors- och Röda Halvmåne-rörelsen.

Svenska Röda Korset har förtroendet att omsätta bidrag från individer, företag och myndigheter i konkreta insatser för de mest utsatta. I ökande grad vill vi påverka och bidra till diskussionen hur vi långsiktigt stödjer samhällets och människors egen förmåga till hållbar utveckling – både i Sverige och på plats i andra länder. Vi behöver fortsätta förändra och modernisera oss, och det behöver du hjälpa oss att förverkliga.

Om tjänsten

Svenska Röda Korset söker nu en businesscontroller till Kommunikations- och Insamlingsavdelningen för ett föräldravikariat under ca 1 år. I rollen ansvarar du för uppföljning, analys, rapportering och att hålla i processer för den specifika avdelningen.

Rollen som businesscontroller på Svenska Röda Korset passar dig som gillar att jobba i en konsultativ roll med många kontaktytor, både inom och utanför avdelningen. Rollen kräver ett högt tempo, ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att prioritera och att arbeta mot deadlines. Den ställer också krav på att du är pedagogisk och kan snabbt sätta dig in i de behov som finns, både inom avdelningen och i organisationen i stort.

Organisatoriskt så tillhör du controllerfunktionen som sammanlagt består av nio projektcontrollers, tre business controllers och en enhetschef. Funktionens främsta uppgift är att skapa förutsättningar för bra beslutsfattande, effektiva verksamheter och en prioritering av resurser i linje med Svenska Röda Korsets långsiktiga mål. Operativt kommer du att arbeta nära avdelningschef, controllerchef samt övriga controllers.

Arbetsuppgifter:

• Stöd i planerings- och budgetprocess
• Ansvara för uppföljning, analys och rapportering för avdelningen för kommunikation och Insamling.
• Utgöra ett stöd till avdelningens chefer i affärsprocesser inom insamlingssegmenten och samtidigt kritiskt granska, utvärdera och föreslå förbättringar inom verksamhetsprojekten.

Stödet varierar beroende på projektets natur men kan exempelvis röra sig om avtalsfrågor, kostnads/intäkts-analyser, strukturer för rapportering mellan olika funktioner inom ett projekt etc.

• Säkerställa optimal finansiering från insamlade medel utifrån styrning av ändamål och finansieringskällor och dialog med verksamhetsavdelningar
• Vid behov göra självständiga analyser och riskbedömningar för verksamheten
• Delta i tvärfunktionell utveckling och förbättringar av planerings- och uppföljningsprocesser

Om dig

Vi söker dig som trivs med ett högt tempo och tycker om att driva förändrings- och förbättringsarbete. Du har hög analytisk förmåga, är pedagogisk och kommunikativ och förmåga att se olika perspektiv. Du har gedigen erfarenhet av uppföljning och vet vikten av en verksamhetsstyrning som är ordentligt grundad i de operativa insatserna. Du motiveras av att inte bara leverera på beställning utan även själv driva utveckling och processer kopplade till styrning och uppföljning av verksamheten.

• Högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• 5 års relevant arbetslivserfarenhet inom ekonomi- och verksamhetsstyrning
• Erfarenhet av arbete inom redovisning
• Goda färdigheter i Officepaketet, i synnerhet Excel
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska och svenska

Meriterande

• Erfarenhet av finansiell uppföljning och rapportering
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av agilt arbetssätt

Mer om tjänsten
Tjänsten avser ett vikariat till och med 2022-12-31 med placering på kontoret vid Mariatorget i Stockholm. Tjänsten ska tillsättas i november eller enligt överenskommelse.
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Peter Eriksson på tel. 08-4524641.

Här hittar du kontaktuppgifter till de fackklubbar som finns representerade hos oss.

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryteringsrelaterade tjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tjänstepersonsorganisationen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 augusti 2021
  • Ansök senast: 12 september 2021

Liknande jobb


28 november 2023