Bygglovshandläggare

Bygglovshandläggare

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.




Vi vet att arbetsglädje och stolta medarbetare behövs för att uppnå riktigt bra resultat.

Glädje skapas genom delaktighet, öppenhet, utvecklingsmöjligheter och ett tydligt uppdrag. I vår arbetsgrupp tar vi oss tid att stötta varandra i svåra uppgifter och vi skrattar tillsammans ofta och mycket.

Den enskilda medarbetarens engagemang, kunskaper och kreativitet är viktiga förutsättningar för verksamhetens utveckling och vi försöker skapa förutsättningar för att på bästa sätt ta tillvara allas olika kompetens. Som nyanställd får du en egen mentor som kan hjälpa dig att komma tillrätta på din arbetsplats, lära känna nya kollegor och komma igång med dina arbetsuppgifter.

Välkommen med din ansökan.



Arbetsuppgifter
Som bygglovshandläggare varvar du självständigt arbete med samtal, möten och besök ute på plats i kommunen. Det innebär bland annat kontakt med privatpersoner som ska genomföra sitt livs projekt och bygga drömbostaden, företagare som vill utvidga sin näringsverksamhet och bostadsbolag som ska utveckla nya bostadsområden.

Din huvudsakliga uppgift är att granska lovansökningar, säkerställa att dessa uppfyller de lagkrav som ställs för en god och hållbar byggnation samt att vägleda medborgaren till en sådan. Arbetet innebär också dialog och samarbete med andra kommunala förvaltningar för att tillsammans skapa bra och tydliga förutsättningar för medborgarnas behov i samband med byggnationen.




Kvalifikationer
Som handläggare är det viktigt att du jobbar metodiskt och strukturerat. Det innebär att du ska kunna planera, ta initiativ, fatta beslut och självständigt driva arbetet framåt. Du behöver vara lösningsorienterad, handlingskraftig och ta ansvar för resultat med hög kvalitet. Du är öppen för kontinuerlig kompetensutveckling för att möta verksamhetens behov och vill vara med och medverka till en god arbetsmiljö.

Vi vill att du har högskoleutbildning inom arkitektur, samhällsbyggande, bygglovshandläggning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Kunskaper om plan- och bygglagen krävs i arbetet liksom erfarenhet av att läsa och tolka lagar, förordningar och föreskrifter men också förmåga att söka kunskap.

Har du erfarenhet av handläggning av lov enligt plan- och bygglagen och strandskyddsdispens enligt miljöbalken är det meriterande. Det är också är en fördel om du har kvalificerad arbetslivserfarenhet från bygg- eller fastighetsbranschen.
 
Du behöver ha lätt för att uttrycka dig på svenska i tal och skrift och kunna anpassa ditt språk efter mottagaren. Det är en fördel om du har erfarenhet av ByggR eller liknande ärendehanteringssystem. Du som söker till oss har B-körkort för att för att smidigt ta dig runt i kommunen.



Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Marie-Louise Gustafsson, avdelningschef på telefon 044-13 21 75.

Sista ansökningsdag är 2020-09-09.

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att planera den fysiska miljön i kommunen och arbetar med bygglov, planering av framtida bebyggelse, lantmäteri och geografisk information. Vi ansvarar också för att ge tillstånd och bedriva tillsyn i syfte att skydda hälsa och miljö. Vi drivs i vårt arbete av en vilja att bidra till utveckling, såväl våra kollegors som dem vi är till för – samhället och medborgarna.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstads kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 augusti 2020
  • Ansök senast: 9 september 2020

Besöksadress

Västra Storgatan 12
None

Postadress

None
KRISTIANSTAD, 29180

Liknande jobb


Bygglovshandläggare

Bygglovshandläggare

2 maj 2024

Bygglovskoordinator

Bygglovskoordinator

24 april 2024