OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Var med och starta något nytt vid psykiatriska kliniken, Värnamo sjukhus
Psykiatriska kliniken i Värnamo och GGVV-kommunerna (Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo) kommer under början av 2014 starta upp en ny gemensam verksamhet riktad till personer med samsjuklighet. Vi söker nu två medarbetare som vill arbeta som case manager i ett kommunöverskridande team där arbetet utgår från ACT-modellen (Assertive Community treatment) och integrerad psykiatri.
Målgruppen för teamet är personer med samsjuklighet - psykisk sjukdom eller störning och samtidigt missbruk/beroendeproblematik - där inga andra insatser har gett resultat.
Målet är att behandling av missbruket och den psykiska störningen/sjukdomen ska genomföras samtidigt, för att förhindra att personer ”faller mellan stolarna”. Genom att ge samordnat stöd och behandlingsinsatser till klienter/patienter möjliggörs för gruppen att ha tillgång till den vård och behandling som man har rätt till utifrån behov och förutsättningar.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta i en grupp med fem CM, tre kommunanställda och två från landstingets psykiatri. Arbetsområdet sträcker sig över de fyra kommunerna.
Eftersom detta är en ny verksamhet och även ett nytt sätt att arbeta i samverkan med flera huvudmän, kommer du att ha en viktig roll i att utforma verksamheten efter de avtal och lagar som gäller och sjösätta densamma.
En case manager ansvarar för högst tio klienter och de insatser teamet ger anpassas kontinuerligt till olika faser av motivation och förändringsförmåga (stegvis intervention).
Behandlarna ska utifrån från ett icke-konfrontativt förhållningssätt och tillsammans med klienten identifiera problem och alternativ till nuvarande livssituation (s.k. motiverande behandling). Teamet erbjuder olika alternativ och gör överenskommelse tillsammans med den enskilde i det dagliga arbetet.
En viktig uppgift för teamet är att motivera, initiera och möjliggöra fortsatt behandling samt att ge sociala stödinsatser för familj, nätverk och boende för att få det vardagliga livet att fungera. Case managern ska också vara ombudsman och bevaka samhälleliga rättigheter.
Din kompetens
Du ska ha utbildning inom och god erfarenhet av arbete inom psykiatri, beroendevård eller socialtjänst och de kunskaper som krävs för att bevaka klientens rättigheter och tillika fungera som hans/hennes representant från de båda huvudmännen.
Som person är du trygg och kan behålla lugn och stabilitet i stressituationer. Arbetet förutsätter att du är en utpräglad teamarbetare med god samarbetsförmåga. Du är en engagerad medarbetare som använder dig av evidensbaserade arbetsmetoder och vill utveckla verksamheten. Arbetet kräver att du har individfokus men samtidigt behärskar att se helheter ur ett omvärldsperspektiv.
Du har goda kunskaper i det svenska språket, kännedom om organisatoriska förutsättningar och den kompetens som krävs för att i ett tvärdisciplinärt nätverk kunna bedriva integrerad behandling när det gäller målgruppens klienter.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och möjliga grundutbildningar är t.ex. skötare, sjuksköterska, behandlare inom alkohol/droger, socionom etc. Case managerutbildning är önskvärd, om sådan inte finns kommer någon form av utbildning anordnas vilken man ska genomgå.
B-körkort krävs.
Frågor och ansökan
Välkommen att kontakta verksamhetschef David Rydin, tfn 0370-69 77 42, vårdenhetschef Annelie Törnblom, tfn 0370-69 77 23.
Vi undanber oss all kontakt med annonsförsäljare och rekryteringsföretag.
Sista ansökningsdag 2013-11-14.