Chef - ansvara för juridisk och språklig kvalitet av all lagstiftning

Chef - ansvara för juridisk och språklig kvalitet av all lagstiftning

Arbetsbeskrivning

Granskningskansliet, Statsrådsberedningen

Är du en skicklig jurist med goda ledaregenskaper och engagemang för hög kvalitet i lagstiftningsarbetet? För dig som har erfarenhet av lagstiftningsarbete i Regeringskansliet erbjuder vi en spännande och utvecklande roll mitt i händelsernas centrum där du bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Granskningskansliet svarar för vägledning och juridisk och språklig kvalitetsgranskning i arbetet med att ta fram lagstiftning i Regeringskansliet. Kansliet svarar också för hanteringen av Svensk författningssamling och Regeringskansliets rättsdatabaser och för Regeringskansliets kontakter med Lagrådet. 

Under rättschefen leder chefen för Granskningskansliet arbetet vid kansliet som har 18 medarbetare som består av jurister, språkexperter, övriga handläggare och administrativ personal. Arbetet innebär att du ansvarar för kansliets uppdrag och bistår rättschefen i arbetet med kvalitet i lagstiftning och förvaltning. Du deltar även i myndighetsövergripande utvecklingsarbete. I rollen ligger också ett ansvar för att, tillsammans med medarbetarna, utveckla arbetsprocesserna på kansliet och delta i utvecklingen av kansliets roll och uppgifter.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig med fullgjord domarutbildning och lagstiftningserfarenhet. För rollen krävs mycket goda juridiska kunskaper och förmåga att omsätta dem i praktiken. Du behöver erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i Regeringskansliet och mycket goda kunskaper om Regeringskansliets arbetsformer och processer. Du har erfarenhet av att leda andra. Erfarenhet av chefskap samt myndighetsstyrning och annan förvaltning är meriterande. För att bli framgångsrik i rollen krävs insikt i och förståelse för de krav som ställs i en politiskt styrd organisation.

Dina egenskaper
Du har god förmåga att leda och utveckla både verksamhet och medarbetare och skapa engagemang för kansliets frågor. Du svarar mot mycket högt ställda krav på juridisk yrkesskicklighet. Du är strukturerad och noggrann med en mycket god analytisk förmåga. Rollen kräver god förmåga att snabbt sätta sig in i komplexa frågeområden och hantera och driva flera arbetsuppgifter parallellt med bibehållen fokus och hög kvalitet. För att lyckas i rollen har du lätt för att samarbeta och är van att etablera, upprätthålla och utveckla relationer, både internt och externt. Du besitter därutöver en mycket god kommunikationsförmåga, både muntligt och skriftligt. 

Övrigt
Tillsvidareanställning som departementsråd samt ett förordnande som kanslichef i fem år.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder är du välkommen att kontakta rättschefen Per Hall på telefon 08-405 48 49. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakt HR-ansvarig på Statsrådsberedningen Ulrika Berggren på telefon 08-405 91 75. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Sofia Wretler Meurke för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel på telefon 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 januari 2023. 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 december 2022
  • Ansök senast: 4 januari 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Lycksele tingsrätt söker tf. rådman

Lycksele tingsrätt söker tf. rådman

29 april 2024

Högsta domstolen söker beredningschef

Högsta domstolen söker beredningschef

26 oktober 2023

11 januari 2023