Chef för administrativa avdelningen

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är stockholmsområdets femte största kommun med drygt 80 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt Sveriges yngsta och mest internationella befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare. Tjänsten som ekonomiassistent är placerad på kommunledningsförvaltningens enhet för hållbar ekonomi, som består av 12 medarbetare. Totalt är vi 26 medarbetare inom förvaltningen som även består av enheterna för social hållbarhet och hållbar tillväxt. Förvaltningens uppdrag är att: .leda och följa upp kommunens övergripande styrning av verksamhet och ekonomi .samordna, styra, utveckla och följa upp kommunövergripande strategiska processer som exploatering, näringsliv, samhällsplanering, internationella frågor, brottsförebyggande arbete, medborgarservice m fl. .samordna, styra, utveckla och följa upp kommunövergripande stödprocesser; ekonomi, upphandling, HR, information, IT, telefoni, juridik, ärende- och dokumenthantering .utgöra kanslifunktion för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige Enheten för hållbar ekonomi ansvarar för styr- och kvalitetsfrågor, information/kommunikation, ekonomi, HR, IT, kanslifunktion för kommunstyrelse och kommunfullmäktige, säkerhet och medborgarservice. Enhetens uppdrag är att samordna och utveckla kommunens styr- och ledningsprocesser samt gemensamma stödprocesser. Vår uppgift är att skapa grundförutsättningar för en långsiktigt hållbar och effektiv verksamhet med hög kvalite inom den kommunala organisationen. ARBETSUPPGIFTER Arbete är mycket varierande. Du har en viktig central roll, med stort eget ansvar, en "spindeln i nätet", för hela förvaltningen. Rollen innebär kontakt med många människor, främst chefer och politiker. Vår arbetsplats jobbar med stora och strategiska frågor i en organisation där det händer mycket och där nytänkande står högt på dagordningen. Arbetet greppar över mycket, från smått till stort. Till de ekonomiadministrativa uppgifterna, som utgör den största delen av jobbet, hör bl.a. fakturahantering, ha koll på avtal, omföringar, utanordningar, arvodesfrågor, konteringar, registrering av internräkningar och stöd till budgetansvariga. Att boka konferenser, inköpsfrågor, samla in och sammanställa kommunens 1-årsplan och att i övrigt stödja förvaltningens administrativa behov ingår också i rollen. Arbetet omgärdas av många deadlines som kräver noggrann planering, förmåga att prioritera och ordningsamhet. Du behöver förstå kommunens ekonomi, tänka själv och agera, vara uppmärksam och upptäcka orimligheter, felkonteringar mm. Ibland "jaga folk" för att få in uppgifter. I det sociala samspelet på enheten vill vi att du är aktiv och delaktig och bidrar med synpunkter och ideer för att utveckla vårt arbetssätt och samspelet mellan olika roller i processerna. Du förstår och förmår att ge rätt service i rätt sammanhang. KVALIFIKATIONER Utbildning .Minst gymnasieutbildning med inriktning mot ekonomi Kunskaper .Goda kunskaper inom ekonomi och redovisning .Goda kunskaper om administrativa system Erfarenhet .Flera års dokumenterad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter Som person är du .Strukturerad, självgående och ansvarstagande .Serviceinriktad och professionell i samspelet med andra .Ekonomisk analytisk .Aktiv och delaktig och bidrar till att vi lever upp till kommunens ledord öppen, orädd och energisk

Sammanfattning

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024