Chef för ekonomi och verksamhetsstöd med engagemang för verksamhetsstyrning

Chef för ekonomi och verksamhetsstöd med engagemang för verksamhetsstyrning

Arbetsbeskrivning

Inom norra Dalarna bor cirka 35000 invånare och här finns över 1000 företag som tillsammans med ett stort antal fritidshus och turister, såväl sommar som vinter, ska förses med dricksvatten och hållbara lösningar inom avfallshanteringen. Med uppdrag att verka för ”ett hållbart liv – tillsammans” finns Nodava AB (Norra Dalarna Vatten & Avfall) som är ett kommunalt bolag, gemensamt ägt av Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.
Ekonomi och verksamhetsstöd ansvarar för en hållbar verksamhetsstyrning av ägarbolagen och Nodava samt samordning av Nodavas interna stöd. Avdelningen har 6 medarbetare med uppdrag att ansvara för bolagens ekonomistyrning, redovisning, verksamhetsuppföljning samt bolagens dokumenthantering och arkiv. Avdelningen har också uppdrag att samordna och ge stöd i upphandling samt samordning av internt stöd inom Nodava.
Dina uppgifter
Leda, utveckla och följa upp Nodavas ekonomifunktion och verksamhetsstöd med ägarnas och kundernas behov i fokus samt i enlighet med gällande lagstiftning och styrdokument.
Leda, samordna, utveckla och följa upp avdelningens verksamhet så att den bedrivs effektivt, kostnadsmedvetet med hög kvalitet och i enlighet med styrelsens uppsatta mål och fattade beslut.
Medverka aktivt i utveckling av Nodava som bolag och som medlem i VDs ledningsgrupp.
Leda, motivera och utveckla avdelningens medarbetare mot måluppfyllelse samt medverka i utveckling av Nodava som attraktiv arbetsgivare och skapa en hållbar kompetensförsörjning
Samverka med ägarkommunernas ekonomifunktioner i frågor angelägna för ägarbolagen.
Företräda Nodava i olika nätverk och i kontakter med näringsliv, myndigheter och organisationer utifrån chefsuppdragets ansvarsområden.

Din profil
Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi eller annan likvärdig utbildningsnivå förvärvad på annat sätt. Du har goda kunskaper om lagar och regler inom ekonomiområdet samt gärna kunskaper inom upphandling och dokumenthantering. IT-kunskaper och engagemang för digitaliseringens möjligheter för verksamhetsutveckling är en viktig förutsättning för att kunna möta behovet av utveckling i Nodavas verksamhet.
Meriterande är kunskaper om den politiska beslutsprocessen och erfarenhet av ekonomistyrning i kommunalt aktiebolag. Ditt ledarskap kommer vara en mycket viktig del i formandet av Nodavas framgång i att möta kommande utmaningar. Har du erfarenhet av förändringsledning samt att utveckla och leda processorienterad verksamhet är det en tillgång.
Uppdraget kräver helhetssyn och mycket god förmåga att väga samman komplex information och olika hänsynstaganden. Du tänker strategiskt och väver in en långsiktig betydelse i överväganden och handlande. Uppdraget ställer vidare krav på god förmåga att leda och motivera andra för att Nodava tillsammans ska nå gemensamma mål. Du tycker om att samarbeta med andra och har god förståelse för hur människor tar till sig kunskap utifrån sina olika förutsättningar. För uppdraget krävs en pedagogisk insikt samt en mycket god förmåga att kommunicera tydligt, välformulerat och engagerat såväl muntligt som skriftligt.
Du har integritet, är stabil och kan skilja på det personliga och professionella. Uppdraget kräver ett strukturerat arbetssätt i kombination med reflekterande förhållningssätt. I förändringsprocessen är du nytänkande, kommunikativ och drivande i samverkan med andra ledningsfunktioner. Du har god omvärldsbevakning inom ansvarsområdet och kan belysa och analysera frågor utifrån större sammanhang.
Då tjänsten kan innebära vissa resor inom Mora, Orsa och Älvdalen krävs B-körkort.
Din arbetsplats blir i Nodavas lokaler i Orsa. Arbetet innebär heltid. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Är du intresserad av att driva hållbar verksamhetsstyrning och tillsammans med engagerade kollegor vill utveckla en kundorienterad och hållbar VA- och återvinningsverksamhet? Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Avfallschef Tomas Carlsson
0250-552720
Driftledare ÅVC Sabina Hedman
0250-552723
VA-distributionschef Håkan Andersson
0250-552736
Arbetsledare Mora Sören Erkers
0250-552743
Arbetsledare Orsa/Älvdalen Krister Engström
0250-552750
Arbetsledare Orsa & Älvdalen Krister Engström
0250-552750
Chef VA-produktion Uno Bergström
0250-552743

Sammanfattning

Besöksadress

PARKGATAN 4
ORSA

Postadress

BOX 100
ORSA, 79422

Liknande jobb


19 mars 2024

13 april 2024

EKONOMIANSVARIG

EKONOMIANSVARIG

12 april 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 april 2024