Chef för enheten för registrering och arkiv

Arbetsbeskrivning

Är du en person som bidrar till en bra och positiv arbetsmiljö och vill arbeta i en spännande och händelserik organisation? Är du strukturerad, målinriktad och har drivkraften att driva utvecklingen framåt, då är det här tjänsten för dig!
Södertörns tingsrätt är en öppen, modern och utvecklingsinriktad domstol med engagerade medarbetare, som deltar aktivt i utformningen av tingsrättens mål och visioner samt i kvalitetsarbetet. Verksamheten kännetecknas av kvalitet, enhetlighet och snabb handläggning, vilket möjliggörs genom ett gott samarbete mellan samtliga medarbetare, oavsett yrkesroll och organisatorisk tillhörighet. Tingsrätten består av sex dömande avdelningar och en administrativ avdelning.
Vi söker nu en chef till en nyinrättad enhet på den administrativa avdelningen; enheten för registrering och arkiv. Den nya enheten kommer att ansvara för hantering och registrering av till domstolen inkommande mål och ärenden, arkivering, frågor om utlämnande av handlingar m.m. Genom organisationsförändringen har vi skapat förutsättningar för en mer flexibel och effektiv verksamhet på dessa områden.


ARBETSUPPGIFTER
Södertörns tingsrätt söker dig som vill leda och utveckla arbetet på den nya enheten för registrering och arkiv. Du har personalansvar för ca tio medarbetare och ansvarar för att genomföra medarbetarsamtal, lönesättande samtal och att kompetensutvecklingsbehov uppmärksammas och tillgodoses. Medarbetargrupperna består av registratorer, arkivarier och arkivassistenter och för att lyckas i din roll behöver du ha förmåga att samordna enheten, samverka med andra avdelningar och chefer så att vi tillsammans kan utveckla tingsrätten till att bli Sveriges bästa!

Utöver ditt personalansvar kommer du arbeta med verksamhetsutveckling och operativt arbete inom enheten. Du rapporterar till den administrativa direktören och ingår i tingsrättens mellanchefsgrupp.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning, med minst 60 hp inom arkivvetenskap. Erfarenhet av arbete som arkivarie inom liknande verksamhet är meriterande. Du har väl vitsordad ledarerfarenhet antingen med personalansvar eller från samordnande eller arbetsledande funktion, gärna inom Sveriges Domstolar.

Du är trygg som person, drivande och har god förmåga att leda och motivera andra. Som ledare bidrar du till och skapar goda relationer och arbetsglädje, både på grupp- och individnivå. Du är målmedveten, beredd att ta dig an såväl stora som små utvecklingsprojekt och har erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling där resultatet har lett till positiva förändringar. Du gillar att ge service och lösa problem. Du är ordningsam, tar ansvar och har struktur i din vardag.

För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att analysera och lösa problem. Du är tydlig i ditt sätt att kommunicera och har god förmåga att fatta beslut, även i svåra situationer. Du är van att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och tycker om att ta initiativ och driva på förändring och utveckling. Du känner också ett stort ansvar för ditt arbete. Du är en van datoranvändare med god kompetens i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Din ansökan ska bestå av följande uppgifter:
1. Samtliga efterfrågade fält i den digitala ansökan ska vara ifyllda, för att vi ska kunna göra ett korrekt urval.
2. Beskriv varför du sökt just denna tjänst i fältet för personligt brev, och hur du kan bidra till domstolens verksamhet.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

UNIK resurs China Platou, 070-730 58 98
Ledig v. 26 & 27, samtal hänvisas till Stefan
UNIK resurs Stefan Bölin, 076-778 15 01

Personalspecialist Therése Samuelsson
08-561 660 08
Rekryteringskonsult, Poolia Ingela Johansson

Administrativ direktör Marcus Isgren
08-561 660 02
HR-specialist Therése Samuelsson
08-561 660 08
HR-specialist Agneta Duvenius
08-561 660 17
Service- och säkerhetschef Åsa Sandström
08-561 661 43
Administrativ direktör Marcus Isgren
08-561 660 02
HR-specialist Jenny Wingren
08-561 660 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sveriges Domstolar, Södertörns tingsrätt
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. . Tillsvidareanställning inleds med sex månaders provanställning.
  • Publicerat: 30 augusti 2017

Besöksadress

Björnkullavägen 5 A
None

Postadress

Kyrkogatan 34
Jönköping, 55181

Liknande jobb


3 november 2023

Arkiv Gävleborg söker ny chef

Arkiv Gävleborg söker ny chef

6 oktober 2023

15 september 2023

Teamledare Informationshantering

Teamledare Informationshantering

28 juni 2023