Chef Kundrelationer Medium & Support – Vattenfall Eldistribution AB

Chef Kundrelationer Medium & Support – Vattenfall Eldistribution AB

Arbetsbeskrivning

En spännande vardag – för en fossilfri framtid. Hos oss får du vara med och påverka morgondagens klimatsmarta samhälle och skapa framtidens elnät. Är du en av våra framtida ledare?
Energiomställningen mot en fossilfri framtid ställer stora krav på elnätsbolag. Elanvändningen kommer att fördubblas och det medför en kraftig utbyggnad av befintligt elnät. Elproduktion ska ställas om till förnyelsebart och industrin/transporter elektrifieras i högre grad. För att möjliggöra omställningen har vi nyligen förstärkt vår organisation för företagskunder och tar nu ytterligare ett steg med att skapa den nya gruppen – Kundrelationer Medium & Support.


Vi söker en chef till den nyetablerade gruppen Kundrelationer Medium & Support.
Gruppen kommer att ansvara för kundrelationer med segmentet Mediumföretag. Det är företag som behöver hjälp av en specialiserad kompetens då de är för komplexa för en kundsupport men samtidigt inte stora nog för att motivera en personlig kundansvarig. I ansvarsområdet ingår även intäktsuppföljning och fakturering av Vattenfall Eldistributions regionnätskunder. Utöver det kommer gruppen att ansvara för utveckling av vårt kundrelationsarbete. Det sker exempelvis genom att accelerera och vara sammanhållande för vår digitaliseringsresa, vara gränssnittsansvarig mot kommunikation, information/innehåll på vår webb och Mina Sidor samt genom att kvalitetssäkra och samordna kundutskick och presentationsmaterial till de största företagskunderna.
Den nybildade gruppen är inte fullt bemannad ännu utan nyrekryteringar startar upp under hösten 2022. Fullt bemannad kommer den att bestå av 10-15 medarbetare och både befintlig personal och nyrekryteringar sker till någon av Vattenfall Eldistributions verksamhetsorter. Arbetsbelastning varierar över tid och mellan våra kundsegment vilket ställer stora krav på flexibilitet och samverkan både inom Kundrelationer Företag samt med övriga delar av Vattenfall Eldistribution. Det är av stor vikt att du har förmågan att se helheten och kan hantera snabba förändringar. Du är van att leda i förändring och att etablera nya arbetssätt och funktioner.
Du rapporterar till Avdelningschef Kundrelationer Företag och ingår i vår ledningsgrupp. Resor förekommer i arbetet då avdelningens verksamhet finns i Trollhättan, Solna, Luleå och Umeå. Kunderna finns inom hela Vattenfall Eldistributions nätområde i Sverige och bakom dem ligger både svenska och utländska aktörer.


Vi söker dig som
Har en relevant universitets- eller högskoleutbildning
Erfarenhet av ledarskap är ett krav, antingen från tidigare chefspositioner eller genom andra ledande roller
Du är van att arbeta med verksamhets- och målstyrning.
Du kommer att ha kontakter med både interna och externa parter varför förmågan och viljan att samarbeta, påverka och vara lösningsfokuserad är avgörande.
Du har förmågan att arbeta både strategiskt, taktiskt och operativt och har god förmåga att prioritera och ändra fokus utifrån förändrade förutsättningar.
Mycket bra kommunikativ förmåga på svenska och engelska i skriftlig och muntlig framställan, presentationer och rapporter.
Det är meriterande om du har erfarenhet av digitala förändringsresor.


Vi erbjuder dig
Som chef kommer du att ha en central roll i vår vision att möjliggöra ett klimatsmart liv inom en generation. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en företagskultur där vi strävar efter att samverka och utveckla både oss själva och vår verksamhet. Du kommer att få arbetsuppgifter som både utvecklar och utmanar dig. Våra medarbetares och samarbetspartners hälsa och välbefinnande är viktig för oss. En god arbetsmiljö är grundläggande i allt vi gör och säkerheten står alltid i centrum. För oss är det viktigt att dina personliga värderingar stämmer överens med vår kultur som präglas av att göra varandra bättre, ligga steget före samt att hålla vad vi lovar.
Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla anställda ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könsidentitet och könsuttryck, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning.


Övrig information
Rekryterande chef: Catarina Grenemark, telefon 070- 695 57 91
Rekryterare: Peter Blixter, telefon 072-237 32 02
Fackliga representanter för denna tjänst är Christian Ericsson , Ledarna, Anna-Maria Sjöbohm, Akademikerna, Ann Petersson, Unionen, Ulf Tengman, SEKO. Alla kontaktpersoner nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00.


Placeringsort: Trollhättan, Solna, Luleå eller Umeå
Sista ansökningsdag: 15/9 2022.
Känns detta som ett jobb för dig? Vi ser fram emot din ansökan!


Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vattenfall Eldistribution AB är ett av Sveriges största elnätsföretag och levererar el till ungefär 900 000 privat- och företagskunder. Läs mer om oss på: www.vattenfalleldistribution.se
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Luleå
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 augusti 2022
  • Ansök senast: 15 september 2022

Postadress

Luleå
Luleå, 97775

Liknande jobb


Operativ Försäljningschef B2B

Operativ Försäljningschef B2B

9 maj 2024

Kundgruppschef

Kundgruppschef

8 maj 2024

Corporate A&H Line Manager Nordics

8 maj 2024