Chef- Service Desk Nuclear Back Office

Chef- Service Desk Nuclear Back Office

Arbetsbeskrivning

Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem
Jobbeskrivning
Vattenfall Nuclear IT Solutions har högt uppsatta mål och siktar på att leverera stabil och säker IT i världsklass. Organisationen är en integrerad del av Vattenfall IT som är en internationell internleverantör av IT inom Vattenfall. Avdelningen som levererar IT till kärntekniska anläggningar inom Vattenfall, Nuclear Solutions, är relativt nyetablerad och håller fortfarande på att formas då tidigare tre organisationer och leveranser ska bli en. Som en del av Nuclear IT Solutions finns en gemensam grupp som hanterar Service Desk support , men som pga sin växande gruppstorlek nyligen delats upp två undergrupper, en för Front Office support och en för Back Office support.

Vi kan erbjuda dig en spännande chefsroll där du blir del i att fortsätta skapa en framtida IT-leverantörsorganisation för svensk kärnkraft. I rollen kommer du att leda Service Desk Nuclear Back Office som tillsammans med Front Office tillhandahåller Service Desk Support till alla Vattenfalls kärnkraftsanvändare. Du är en trygg ledare som skapar förtroende och som vill växa i din ledarroll!
Du kommer att ingå i en organisation som värderar säkerhet, öppenhet, kontinuerligt lärande och samarbete högt, och vara en del i en mindre och nyetablerad ledningsgrupp som har sitt fokus på Service Desk.
Ditt ansvar som Chef- Service Desk Nuclear Back Office
Du kommer att leda en grupp som huvudsakligen levererar Service Desk support i andra linjen, dvs hanterar de tickets som inte kunnat lösas i första linjen. Det kan röra sig om djupare teknisk felsökning, onsite support eller användaradministration. Kontakten med IT användarna sker via telefon, via webkontakt eller fysiskt på plats. I ditt ansvar kommer också ett tätt samarbete med motsvarande ledare för Service Desk Front Office krävas, där ni tillsammans jobbar mot gemensamma mål och en helhetsleverans.
Ditt huvudsakliga fokus kommer att ligga i att säkerställa att gruppen har rätt kompetens och förutsättningar för att kunna leverera förstklassig support samt att kärnkraftsanvändarnas förväntningar på tillgänglighet och lösningsförmåga uppfylls. Du tillser att gruppen följer processer och rutiner i enlighet med kärnkraftens krav, att ständiga förbättringar och samarbete alltid finns med på agendan samt att medarbetarna växer och trivs. Du är även en aktiv och drivande del av ledningsgruppen för Service Desk och bidrar till det strategiska arbetet.
Du har personal- samt arbetsmiljöansvar för gruppen.
Gruppen består idag av drygt ett femtontal interna och externa medarbetare med olika bakgrund placerade på fyra orter, idag är majoriteten av gruppen interna medarbetare.
Du kommer att rapportera till gruppchef för Vattenfall Nuclear IT Service Desk.
Dina arbetsuppgifter:
Som gruppchef blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter att leda, planera, samordna och följa upp arbetet för Service Desk Back Office. Du driver förändringar och förbättringar där så behövs och tillser att gruppen har vad den behöver för att kunna utföra sina uppgifter. Exempel på arbetsuppgifter kan vara:
• Säkerställa medarbetares kompetens
• Röja hinder och skapa ett gott arbetsklimat som gör att medarbetarna trivs
• Coacha genom förändring och till ökat eget ansvar hos medarbetarna
• Driva förbättring och innovation
• Driva initiativ i ledningsgruppen
• Delta i det strategiska arbetet inom Service Desk

Kravspecifikation
Dina personliga egenskaper:
Förtroendeskapande, både inom den egna gruppen och mot övrig verksamhet
Trivas i förändring och ha en naturlig strävan till förbättringar
Trygg i ditt ledarskap och förmåga att hantera konflikter
Ödmjuk, kommunikativ och samarbetsorienterad
Intresse för struktur, ordning och reda
Serviceinriktad och drivs av att skapa god kundnöjdhet

Vi ser gärna att du har:
Körkort då tjänsten kräver resor
Högskoleexamen inom relevant område, såsom IT eller alternativt gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivare anser vara relevant

Det är även meriterande om du har
Erfarenhet av att leda ett operativt team
Det är meriterande om du har en bakgrund inom IT och att du som ledare drivit förändringsarbete med gott resultat samt att du kan har grundläggande kunskaper i engelska (tala/skriva).

Ytterligare information
Vad vi erbjuder:
Stor möjlighet till utveckling, både inom Nuclear IT Solutions, Vattenfall IT och övriga Vattenfall.
Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle erbjuder vi dig ett utvecklande och omväxlande arbete med många kontaktytor. För oss på Vattenfall är det viktigt att arbete och privatliv har en god balans, därför erbjuder vi flexibilitet i arbetet samt möjlighet till att arbeta hemifrån vid behov. Vi har även en hel del andra personalförmåner som exempelvis arbetstidsförkortning, förmånliga tjänstepensionsavtal, föräldraledighetstillägg med mera. Läs mer om våra förmåner här.
Placeringsort: Forsmark, Ringhals, Solna, Oskarshamn
För ytterligare information
Vid frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Sara Lihnell 070-6037687
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta Rekryterare: Anna Uppstroem@vattenfall.com
Fackliga representanter
Vatkovic Silvija (Akademikerna), Inger Strandberg (Unionen), Christer Gustafsson (Ledarna), Lennart Bengtsson (SEKO). Kontakt: +46 8 739 50 00.
Välkommen med din ansökan senast den 20 augusti
Urval och intervjuer sker efter sista ansökningsdag
Vi tar endast emot ansökningar genom systemet

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna - Vattenfall
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 juli 2023
  • Ansök senast: 17 augusti 2023

Postadress

Evenemangsgatan 13
SOLNA, 16956

Liknande jobb


3 april 2024

3 april 2024

Supporttekniker

Supporttekniker

3 april 2024

3 april 2024