Chef till enheten för it-utveckilng

Arbetsbeskrivning

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.

Diarienummer ÅM2018-1354

It-avdelningen söker en chef som bland annat ska leda arbetet med utvecklingen och förvaltningen av Åklagarmyndighetens it-system. Enheten för it-utveckling är en av fyra enheter inom Åklagarmyndighetens it-avdelning. Som chef för enheten ingår du i it-ledningen och du rapporterar till Åklagarmyndighetens it-direktör som är chef för it-avdelningen.

Din viktiga vardag- dina arbetsuppgifter

Arbetet vid enheten för it-utveckling innebär stora och spännande möjligheter att påverka och utveckla myndighetens verksamhetsstöd samt dess förmåga att juridiskt rätt och rationellt hantera arbetsuppgifter i den operativa åklagarverksamheten. Du kommer bl.a. att leda medarbetare på enheten som deltar i olika projekt inom Åklagarmyndigheten, projekt tillsammans med andra myndigheter inom rättsväsendet, men också i internationella samarbetsprojekt på EU-nivå.

Du kommer samverka med övriga RIF-myndigheter och med Justitiedepartementet i den fortsatta utvecklingen av det elektroniska informationsutbytet i rättskedjan.

Du får personal- samt budgetansvar och ansvarar för förvaltningen och utvecklingen av Åklagarmyndighetens it-system (exkl. it-infrastruktur). I din enhet har du 11 anställda medarbetare som du ansvarar för och därtill cirka 10 heltidskonsulter samt ett tiotal konsulter med annan beläggning. För att tydliggöra ansvarsområden så har enheten tre funktionsområden; test, egenutvecklade system och standardsystem.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Du ska ha en akademisk examen inom juridik, ekonomi, systemvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.

Vi söker dig som

har ett intresse för utvecklingsfrågor, både avseende verksamhetsutveckling och it-utveckling
har erfarenhet av att leda och genomföra utvecklingsarbete, gärna rörande utveckling av verksamhetsstöd
har god kunskap om arbetsprocesserna inom polis-, åklagar- och domstolsväsendet
Det är meriterande om du har åklagarbakgrund.

Som person ser vi att du

har en god förmåga att leda andra
är ansvarstagande, drivande och målinriktad
har mycket god samarbetsförmåga
är lyhörd för såväl medarbetarnas som verksamhetens behov
kan arbeta systematiskt och strukturerat och kan leda flera parallella processer
har en hög arbetskapacitet och kan agera tydligt gällande kravställning
är pedagogisk 
har lätt för att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Tester förekommer i rekryteringsprocessen.

I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap är ett krav.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Välkommen med din ansökan!

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.  

Du möter en modern och platt organisation, med fokus på det goda ledarskapet, där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du goda möjligheter till utveckling och att skapa balans mellan arbete och fritid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10

Sammanfattning

Besöksadress

Östermalmsgatan 87 C
None

Postadress

Box 5553
Stockholm, 11485

Liknande jobb


7 maj 2024

Service Manager

Service Manager

7 maj 2024

Interim IT-Chef

Interim IT-Chef

6 maj 2024