Controller

Arbetsbeskrivning

Affärsområde Bostad arbetar bland annat med bostadsutveckling och består idag av ca 210 medarbetare, fördelat på fyra regioner. Den aktuella tjänsten som Affärsområdescontroller tillhör den centrala stödenheten Affärsstöd Bostad. Vårt uppdrag är att stötta affärsområdets organisation i verksamhetsnära frågor kopplade till produktion av nya bostäder upplåtna med bostadsrätt, äganderätt eller kooperativ hyresrätt men även i vissa frågor vara företagsledningens förlängda arm. Tjänsten är placerad i Stockholm men med Sverige som arbetsfält

Vad ska du göra?

Som controller utför du analys- och lönsamhetsbedömning i enlighet med de mål och krav som finns samt ansvarar för framtagande av underlag för analysen. Du upprättar även sammanställningar och analyser av verksamhetens bokslut, budget och prognoser. Du arbetar aktivt och kontinuerligt för att förbättra verksamhetens resultat. Följande uppgifter ingå också i tjänsten:

• Tillsammans med controllergruppen inom AO Bostad vara ett aktivt stöd till regionchefer och övriga medarbetare inom affärsområdet vad gäller strategisk verksamhetsplanering, ekonomisk uppföljning och analys samt kontinuerligt utveckla densamma. Proaktivt arbeta med fördjupande analyser av affärsområdets byggprojekt och omkostnader med utgångspunkt i företagets strategi och mål.
• Utföra lönsamhetsbedömningar/analyser samt riskanalyser på affärsområdesnivå.
• Utbilda och stötta verksamheten i ekonomiska frågor.
• Ingå i affärsområdesledningen
• Bevaka nyheter inom skatt- och redovisningsområdet. Omvärldsanalys och konkurrentbevakning
• Övergripande samordning av upplåning för Affärsområdets projekt
• Säkerställa projektfinansiering
• Ledaransvar för medarbetare


Vem är du?

• Vi söker dig som är ekonom med flerårig erfarenhet (minst 10 år) av verksamhetsuppföljning som controller eller motsvarande.
• Goda redovisningskunskaper är ett krav, erfarenhet av koncernredovisning är meriterande.
• Tidigare ledarerfarenhet är önskvärt.
• God kunskap inom moms och övriga skatter är önskvärt
• Erfarenhet från projektredovisning i bygg- eller fastighetsföretag är meriterande
• Kunskap om och erfarenhet av affärssystemet Agresso är meriterande.
• Du bör ha erfarenhet och vana att prata inför grupp och genomföra interna utbildningar.
• Du har mycket god analytisk förmåga och kan väga samman komplex information och olika typer av hänsyns-taganden. Du visar även gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

Om du har frågor kring tjänsten, kontakta Enhetschef Affärsstöd Bostad Emma Willcox på
telefon: 08-698 42 46

Låter detta intressant?

Din ansökan skickar du till oss via www.riksbyggen.se under Jobb & Karriär/Sök jobb, sista ansökningsdag 29 juni 2017.


Riksbyggen är ett kooperativt företag som utvecklar hållbara boendemiljöer med bostadsrätt. Vi är samtidigt en av Sveriges största fastighetsförvaltare med såväl bostadsrättsföreningar och företag som offentliga fastighetsägare som kunder. Vår verksamhet finns över hela landet och i dag är vi cirka 2 300 medarbetare. Riksbyggen är en attraktiv arbetsgivare som erbjuder medarbetarna möjlighet till utveckling, delaktighet och inflytande. Välkommen!

Till rekryteringskonsulter, annonssäljare etc. Vi har redan beslutat vilka vi samarbetar med vid rekryteringar samt var vi vill synas. Vi undanber oss därför kontakt från försäljare i dessa frågor.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: RIKSBYGGEN Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 9 juni 2017

Liknande jobb


26 april 2024

26 april 2024

26 april 2024