Controller Kommunledningsförvaltningen

Controller Kommunledningsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Kommunledningsförvaltningens uppgift är att på kommunstyrelsens uppdrag driva, stödja och samordna arbetet inom kommunen. Det kan vara allt från att verka för en hållbar kommun, genomföra exploateringar och demokratiutveckling till näringslivsfrågor eller planera informationsarbete. Det kan också handla om ekonomistyrning och att arbeta för en trygg och säker kommun. Kommunledningsförvaltningens verksamhet ska spegla medborgarnas behov i enlighet med politiska beslut.
Två av förvaltningens controllers slutar under hösten. Vi söker därför en eller två engagerad/e person/er med uppdrag att vara controller till stöd för kommunledningsförvaltningen.
Ett utvecklingsarbete inom kommunledningsförvaltningen pågår i syfte att skapa bättre effektivitet och det är därför inte beslutat om rekryterad/e controller/s kommer att placeras inom avdelningen för samordning och stöd eller avdelningen för planering och uppföljning. Detta kommer dock att tydliggöras under rekryteringsprocessen. För närvarande finns controllers inom bägge avdelningar.


ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget för kommunledningsförvaltningens controllers är att tillsammans stödja, driva och leda kommunens arbete med planering och uppföljning både med ett kommunperspektiv och ett internt perspektiv inom kommunledningsförvaltningen. Det innebär ett nära samarbete med andra specialistfunktioner och chefer.
Förvaltningens controllers arbetar utifrån ett kommunövergripande perspektiv med att ta fram anvisningar och mallar för arbetet med mål och budget, månadsprognoser, delårs- och årsbokslut samt internkontroll. De arbetar med att analysera de ekonomiska och verksamhetsmässiga värdena.
Vidare arbetar förvaltningens controllers med det förvaltningsinterna perspektivet vilket innebär praktiskt stöd till förvaltningens omkring 25 chefer avseende mål- och budget, månadsprognoser, delårsrapporter och verksamhetsberättelse samt internkontroll. Arbetet innebär även stöd till förvaltningens ledningsgrupp.
Controllers ansvarar själva för olika uppgifter och uppdrag samt att exempelvis skriva fram tjänsteskrivelser och ärendedokument. Controllers är även föredragande i förvaltningens ledningsgrupp samt i olika politiska forum.
Controllers arbetar med de beslutsstödsverktyg som Botkyrka kommun använder. Dessa är för närvarande är Qlick Sense, Stratsys samt Visma Budget och Prognos.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen med ekonomisk inriktning alternativt erfarenheter och kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer likvärdiga samt minst fem års erfarenhet av arbete med ekonomistyrning eller i en controllerfunktion i en politiskt styrd verksamhet. Du har en god kommunikativ förmåga och tycker om att uttrycka dig i tal och skrift. Du har lätt för att se helheter och ser komplexa samband samtidigt som du har en god analytisk förmåga.
Du är initiativrik, flexibel, noggrann och kvalitetsmedveten. Arbetet med att driva utveckling och förbättra samt utveckla processer ser du som utmanande. Komplexa sifferunderlag ligger till grund för många av de analyser och sammanställningar du gör begripliga för icke-ekonomer. Du har lätt för att kommunicera, är både lyhörd och smidig samtidigt som du är rak och tydlig.
Som person tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett omdömesfullt sätt. För att trivas i denna tjänst är det viktigt att du har lätt för att ha en god dialog och kommunicera med andra ekonomer, chefer, specialister och generalister.
Du samarbetar bra med andra människor, lyssnar, kommunicerar och är lösningsfokuserad. Vi söker en kollega som är positiv, drivande, som tar ansvar för sin egen utveckling samt inspirerar och bidrar till andra kollegors och verksamhetens utveckling.


ÖVRIGT
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.

Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.

Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Caroline Kock
08-50645021
Rekryteringskonsult Hans Blecher
08-506 450 49
HR-chef Åsa Olsen

HR-utvecklare Ankie Blomberg

Hans Blecher
08-506 450 49
Caroline Kock
08-506 450 21

Sammanfattning

Besöksadress

Munkhättevägen 45 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
Tumba, 14785

Liknande jobb


28 november 2023