Controller till Social- och omsorgskontoret

Arbetsbeskrivning

En dag på jobbet 
Som controller för omsorgsnämnden arbetar du tillsammans med dina kollegor inom ekonomienheten för att stödja omsorgsnämndens verksamhetschefer med att ständigt förbättra vår ekonomistyrning, resultatuppföljning samt förbättra och utveckla analyser av omsorgsnämndens olika verksamheter. Du kommer även genomföra och delta i utredningsarbete liksom viss ärendeberedning. Internkonsultativt stöd till chefer inom verksamheterna är en stor del av arbetet.  
 
Tjänsten som controller är inriktad mot ekonomi- och verksamhetsstyrning, budgetarbete samt uppföljning av ekonomi och verksamhet. Vidare ingår jämförelser med andra kommuner och analyser av ekonomi och verksamhet, intern kontroll och utveckling.  
 
I arbetsuppgifterna ingår bland annat: 
- Ekonomiska utredningar och analyser av verksamheten.  
- Göra uppföljningar av och analysera verksamhetens resultat 
- Använda ekonomiadministrativa system för budgetering och uppföljning av verksamheten 
- Utveckla nya och förbättra befintliga processer 
- Bearbeta riktlinjer för hur budgeten ska utformas, lägga upp tidsplaner, bestämma arbetsgången och göra en totalbudget utifrån delbudgetar 
- Förse ledningen med nödvändig ekonomisk information för styrning och uppföljning samt stödja utveckling av budget- och uppföljningssystem.  
 
Vem är du?  
 
Krav: 
Du har examen med ekonomisk inriktning från universitet eller högskola. Du har flerårig erfarenhet av arbete med ekonomi- och verksamhetsstyrning samt budget- och uppföljningsprocessen. Du har även erfarenhet av att leda och medverka i projekt och arbetsgrupper. Du har ett strategiskt förhållningssätt, en god analytisk förmåga, kan se samband och konsekvenser samt driva och utveckla rutiner och processer. Rollen ställer krav på din förmåga till helhetssyn. Du har även en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. 
 
Meriterande: 
- Det är meriterande att du har erfarenhet av arbete på central nivå inom kommun eller annan politiskt styrd verksamhet. 
- Erfarenhet av controllerarbete inom kommunal verksamhet, samt erfarenhet av verksamhet inom omsorgsnämndens områden.
- Erfarenhet av ekonomisystemet Visma. 
 
Personliga egenskaper: 
Du ska ha lätt för att samarbeta, vara serviceinriktad och ha en god pedagogisk förmåga. Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna. Mångfald är en styrka, därför eftersträvar vi sökande med olika etnicitet, kön och ålder.  
 
Vi erbjuder dig  
- Ett utvecklande uppdrag i en dynamisk organisation.  
- Friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme.  
- Flexibel arbetstid, i form av årsarbetstid, vilket innebär att du kan styra över din egen arbetstid i samarbete med din chef och arbetsgrupp.  
- Möjlighet att växla in din semesterersättning till extra semesterdagar.  
 
Välkommen till oss!  
På Social- och omsorgskontorets stab i Södertälje kommun jobbar ett fyrtiotal personer med att ge stöd till chefer och medarbetare inom äldreomsorgsnämnder, omsorgsnämnden och socialnämndens samtliga verksamheter. Vi sitter i stadshusets moderna lokaler nära centrum och kommunikationer. På ekonomienheten finns åtta medarbetare som tillsammans arbetar för att stödja verksamheterna att hantera dagens och framtidens utmaningar. Rekrytering kommer att ske löpande. Välkommen med din ansökan!  
 
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun Södertälje
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Årsarbetstid vilket innebär att du i viss mån kan styra över din egen arbetstid Tillsvidare
  • Publicerat: 15 juni 2017

Liknande jobb


Controller sökes till Göteborgs Spårvägar

14 maj 2024

Group Financial Controller till PowerCell Group!

Group Financial Controller till PowerCell Group!

13 maj 2024