Controller till socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.

Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg där vi utför bland annat biståndsprövningar, behandlings- och stödinsatser enligt socialtjänstlagen, familjerättsliga ärenden och ärenden enligt LVU/LVM. Vi ansvarar även för handläggning och tillsyn utifrån alkohollagen. Vi tror på omtanke, mångfald och driv samt mod i vårt arbete. Vi är stolta över det arbete vi gör och brinner för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare!
Vi söker nu efter en controller som vill vara en del av vårt viktiga arbete och stödja våra chefer i deras arbete med att uppnå sina, förvaltningen och nämndens mål. Du kommer ingå i staben där olika funktioner ryms som ger stöd till socialförvaltningens ledning och verksamhet i frågor som rör juridik, personal, ekonomi, IT, verksamhetsutveckling samt övergripande planering och uppföljning.
Vill du vara med på vår resa framåt? Då är detta rätt jobb för dig!

Vi erbjuder dig bland annat:
• Ett omväxlande och spännande arbete
• En arbetsplats i ljusa lokaler med gångavstånd till tåg- och busstation
• En individuell introduktion
• Möjlighet till kompetensutveckling
• En kultur som är öppen, vänlig och inkluderande

Vi är även måna om att du ska må bra och erbjuder bland annat friskvårdsbidrag på 2000 kronor per år, tillgång till förmånscykel och flera gång- och löparspår i nära anslutning till arbetsplatsen.

ARBETSUPPGIFTER
Vi har jobbet för dig som vill ha en utmaning, är nyfiken och intresserad av de frågor som förvaltningen ansvarar för och söker dig som är en källa till motivation och inspiration för vår fortsatta gemensamma utveckling. Som controller är ditt huvudsakliga arbetsfält ekonomistyrning, analyser och utveckling. I arbetsuppgifterna ingår att i dialog med chefer följa upp, analysera och rapportera ekonomiska resultat, där du med din kompetens bistår i förståelsen för ekonomiska resultat samt med kunskap och verktyg för att fatta rätt beslut. Du kommer även att göra månads-, tertial- och årsbokslut samt ansvarar för arbetet med förvaltningens budget och bistår vid verksamhetsplanering och verksamhetsrevision. Det kan förekomma tillfälliga utredningsuppdrag från verksamheten. Vidare kommer du att utbilda chefer och medarbetare i budget, prognos och uppföljning samt bidra till utveckling av ekonomistyrningen inom förvaltningen.

Rollen är en central funktion som samarbetar med förvaltningschef, våra sex enhetschefer och två avdelningschefer samt ekonomiassistent. Vidare har du ett stort kontaktnät med övriga förvaltningars ekonomifunktioner och den centrala ekonomiavdelningen. Du rapporterar till förvaltningschef.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en avslutad högskoleutbildning med ekonomisk inriktning alternativt annan utbildning som i kombination med erfarenhet bedöms som likvärdig av arbetsgivaren. Du har erfarenhet av att arbeta med budget- och prognosarbete samt ekonomistyrning i en controllerfunktion, gärna inom en politiskt styrd organisation. För rollen krävs goda kunskaper inom redovisning och ekonomiskt analysarbete. Vidare har du erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem, där erfarenhet av Raindance är meriterande. Goda kunskaper i Officepaketet, där mycket goda kunskaper och erfarenhet av avancerat användande av Excel är meriterande. Du har en hög kommunikativ förmåga i det svenska språket, i både tal och skrift.

Som person har du en god samarbetsförmåga, där du relaterar till andra på ett lyhört sätt, skapar förtroende och är van att arbeta i team samt över flera kontaktytor. I din kommunikation är du rak och tydlig, men samtidigt inlyssnande. Du är självständig och tar ansvar för att driva dina arbetsuppgifter och processer framåt mot uppsatta mål och resultat. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och har en förmåga att fatta beslut. Vidare har du en god analytisk förmåga och är van att arbeta med komplexa frågor.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.

I denna rekrytering använder vi oss av arbetspsykologiska tester för att få en objektiv och fördjupad förståelse för hur du agerar i arbetsrelaterade situationer.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Qvarnström
0150-578 49
Göran Svenningson
0150-576 70
Nina Överkvist
0150-575 45
Synnöve Gottberger Norrman
0150-580 63
Marina Jonsson
0150-578 23
Verksamhetschef Linda Qvarnström
0150-578 49
Vision Göran Svenningson
0150-576 70
Verksamhetsledare Johanna Säfström
0150-577 90
Verksamhetschef Ulla-Karin Alnebo
0150-575 33
SSR Isabell Axner Berntsson
0150-577 27

Sammanfattning

Besöksadress

64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Interim Business Controller 50% i Bålsta

Interim Business Controller 50% i Bålsta

30 april 2024

29 april 2024

26 april 2024

26 april 2024