Credit Officer till Svea Bank

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en Credit officer till vårt affärsområde AFT (Administrativa och Finansiella Tjänster), som hanterar företagsfakturering med eller utan finansiering. I takt med att Svea utvecklar och breddar sitt produktutbud söker vi en ansvarstagande och noggrann person för arbete med affärsområdets kreditavtal, säkerheter och uppföljning av villkor.

Vad kommer du att göra?
I den här rollen är du drivande i all hantering, administration och uppföljning av AFT:s transaktioner. Du kommer att ha kontinuerlig kontakt med kunder och interna intressenter. Bland annat kommer du komma i kontakt med handläggare och säljavdelning i kredit-, risk- och affärsrelaterade frågor. Det är en bred roll där du arbetar med löpande med operativa kreditarbetet samtidigt som du även är med och bidrar till att underhålla och utveckla processer, rutiner och rapportering. Arbetsuppgifter i urval:

- Ta beslut på nya krediter samt uppföljning av affärsområdets befintliga krediter
- Dokumentera kreditakter, skriva kreditavtal och aktivera kunder i interna system
- Agera stöd till handläggarna i produktspecifika frågor
- Jobba aktivt med KYC-relaterade frågor i onboardingprocessen
- Skriva tydliga och beskrivande kreditbeslut och i förekommande fall kredit-PM
- Genomföra månads- och veckorapportering efter uppsatta rutiner


Vem är du?
I den här rollen ser vi att du har god erfarenhet av kreditbedömning och förståelse för de processer och flöden som detta arbete innebär. Om du har arbetat med inriktning på utlåning till företag är detta meriterande, då det är där fokus ligger i denna roll. Det är av stor vikt att du har god förmåga att förstå och skaffa dig kännedom om kundens affär och behov vid kreditgivningen, då vi gör analyser av helheten. Har du vana av att arbeta i Excel är det fördelaktigt. Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska.

Vi tror att du trivs i en organisation där man samarbetar mycket samtidigt som varje person har sina egna ansvarsområden. Du får stor frihet under ansvar vilket innebär att du behöver arbeta på ett noggrant och strukturerat sätt för att se till att arbetet blir gjort i enlighet med satta rutiner och processer. Vidare har du god förmåga att prioritera och planera ditt arbete självständigt samt är bra på att hitta lösningar på det du ställs inför.

Om Svea
Svea är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder och har över 2 000 anställda. Med fyrtio års erfarenhet skapar vi smarta administrativa och finansiella lösningar för både privatpersoner och företag. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. På Svea råder en entreprenörsanda och vi har en utpräglat familjär företagskultur. Gemenskap är viktigt för oss och vi jobbar för mångfald och att alla ska känna delaktighet och ha möjlighet att kunna påverka. Vi sitter i nya fräscha lokaler i Arenastaden, Solna.

Ansökan

Vi tar inte emot ansökningar via mail. Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterare Fredrika Engelin på fredrika.engelin@svea.com. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas inom kort, så skicka in din ansökan redan idag!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svea
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 november 2022
  • Ansök senast: 11 maj 2023

Liknande jobb


AML Handläggare

AML Handläggare

28 maj 2024

Kredithandläggare till kund på Kungsholmen

Kredithandläggare till kund på Kungsholmen

27 maj 2024

16 maj 2024