Customer Insight Analyst

Customer Insight Analyst

Arbetsbeskrivning

E.ON är ett internationellt privatägt energiföretag. 70.000 medarbetare i 15 länder arbetar dagligen för utvecklingen av tekniska innovationer och användarvänliga kundlösningar för den nya energivärlden. Vi är det första stora energibolaget som verkligen fokuserar på framtidens energilösningar genom våra affärsområden för smarta nät och kundlösningar.

Customer Insight Analyst
Malmö | 908
E.ON är energibolaget som driver omställningen till förnybar energi och ett elektrifierat samhälle. Vi pratar inte bara om visioner för framtiden, utan tar ansvar genom att agera här och nu. För människor och för klimatet.

Om rollen
Verksamhetsutveckling består av ett engagerat och positivt team på 10 medarbetare som månar om varandra och verksamheten och som gärna delar med sig av sin kompetens och erfarenheter. Vi är en supportenhet som på uppdrag av ledningen, och tillsammans med verksamheten, driver utvecklings- och förändringsarbete.

I din roll som Customer Insight Analyst får du genom analysarbete vara med och bygga upp systematiskt kundinsiktsarbete. Du bidrar till att öka verksamhetens kunskap kring kundernas nuvarande och framtida behov, önskemål och beteende och vad vi måste göra för att stärka våra kundrelationer. Ditt insiktsarbete utgör underlag till utveckling av strategiska och operativa initiativ och i samarbete med dina kollegor levererar du analyser, rekommendationer och beslutsunderlag inom tjänsteutveckling för förbättrad kundupplevelse. Fokus är inledningsvis på privatkunder men på sikt kommer vårt kundinsiktsarbete även omfatta företagskunder. Rollen är baserad i Malmö men resor till E.ONs etableringar i hela Sverige kan förekomma.

Konkret innebär tjänsten att du:
* tar fram insikter till kundresor, mäter och följer upp resorna genom kundundersökningar (inkluderat NPS och CSAT) och baserat på detta ger proaktiva rekommendationer löpande
* konsoliderar insikter utifrån insamling, bearbetning och analys av stora datamängder och svar från undersökningar 
* driver utvecklings- och automatiseringsarbete
* sammanställer relevanta och behovsanpassade rapporter och dashboards i BI-verktyg 
* planerar och genomför övriga kundundersökningar, både kvalitativa och kvantitativa / analyser efter behov 
* systematiskt och proaktivt driver på och vidareutvecklar hur vi ska mäta kundupplevelsen, segmentera, bedriva kundundersökningar mm
* bidrar med kunskap inom modelleringsarbete och kodning (SQL eller Python) samt föreslår och driver utvecklingsområden 
* synliggör, kommunicera och bygger kunskap kring såväl analysresultat som kundinsikter i relevanta forum i organisationen
* samarbetar nära våra kundreseteam som driver vårt kundfokuserade förbättringsarbete där vi har kundresor


Om dig som vi söker
För att ha rätt förutsättningar för rollen bör du ha relevant akademisk utbildning samt flera års erfarenhet av att arbeta med både kvalitativa och kvantitativa metoder. Vi ser gärna att du har kompetens och intresse av att utveckla hur vi arbetar med kund- och marknadsundersökningar.

Vi hoppas på erfarenheteter av att framgångsrikt bedrivit kundinsiktsarbete inom en större organisation, där samverkan över gränser är avgörande för att lyckas. Som person är du grundlig och metodisk i ditt arbete med ett högt kvalitetstänk. Du drivs av att förbättra och förenkla samt att kommunicera och förankra insikter utifrån komplexa analysresultat.

Annika Kärreman, chef för Verksamhetsutveckling, är en engagerad och öppen ledarare med stor tillit till sina medarbetare. I teamet finns ett öppet klimat och ett stort engagemang att driva förändring. Om du drivs av att öka kundförståelse och får igenom förändringar genom att inspirera och balansera mellan en utmanande och stödjande attityd kommer du att trivas hos oss.

Välkommen att söka och var med oss på vägen mot ett hållbart samhälle! Sista ansökningsdatum är 5e april!

För frågor om tjänsten, vänligen kontakta rekryterande chef
Annika Kärreman 0761000454

För fackliga frågor, vänligen kontakta: 
Mats Ekblom, Unionen, +46 705 259188                  
Akademikerna: Malin Johansson, +46 705 240210 
Ledarna: Michael Andersson, +46 705 250129 
SEKO: Mats Lundberg, +46 730 499778



E.ON är ett internationellt privatägt energiföretag. 75.000 medarbetare i 15 länder arbetar dagligen för utvecklingen av tekniska innovationer och användarvänliga kundlösningar för den nya energivärlden. Vi är det första stora energibolaget som verkligen fokuserar på framtidens energilösningar genom våra affärsområden för smarta nät och kundlösningar.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: E.ON Energidistribution AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 maj 2022
  • Ansök senast: 22 maj 2022

Liknande jobb


Group Credit Data Analyst

Group Credit Data Analyst

6 maj 2024

Analytiker/ undersökningsledare till SCB

Analytiker/ undersökningsledare till SCB

26 april 2024

Statistiker/kvantitativ analytiker

Statistiker/kvantitativ analytiker

12 april 2024

Statistiker med inriktning metod

Statistiker med inriktning metod

8 april 2024