Dataingenjör / systemerare

Arbetsbeskrivning

Karlstads kommuns centrala IT-enhet ansvarar för koncernens hela IT-miljö och då särskilt system för arbetsstationer, gemensamma centrala IT-resurser, data och telekommunikation samt drift av verksamhetssystem. I IT-enhetens ansvar ingår också att leda koncernens IT-personal. Den består av fyra områden under IT-chefen. STABEN FÖR STRATEGI OCH UTVECKLING INOM IT omfattar ansvar för utveckling och förvaltning av koncernens hela IT-miljö avseende IT-miljö för applikationer och infrastruktur, säkerhet, telefoni samt ansvar för projektresurser som stöd till verksamhetens utveckling av sitt IT-stöd. SERVICE DESK är koncernens centrala och primära kontaktyta för IT-användare gentemot IT-enheten för att rapportera incidenter och begära IT-tjänster/förändringar. Ansvarar för att tillhandahålla det stöd och den assistans som verksamheterna och IT-enheten kommit överens om via serviceavtal. ÄNDRING/INFÖRANDE är uppdelat i två områden, dels ändringsprocessen som har till uppgift att säkerställa att förändringar i kommunens IT-miljö planeras och beslutas samt införs som avsett på ett kontrollerat sätt och dels ansvaret för hantering och uppföljning av serviceavtalen med förvaltningar och bolag som använder kommunens IT-tjänster. DRIFT är en stödfunktion och ansvarar för den löpande driften av kommunens IT-resurser (servrar, lagring, backup, nätverk etc) och tillhandahåller en tekniskt väl fungerande och stabil IT-miljö. Ansvarar för att ur teknisk synvinkel, säkerställa verksamheternas tillgänglighet till IT-resurser. För att Karlstad ska kunna erbjuda bästa bostad, arbete, arbetsgivare och service samt dessutom ha en effektiv medborgardialog, krävs att all teknik fungerar. De fyra enheterna arbetar för att alltid kunna tillgodose sina kunders behov och tillhandahålla de bästa lösningarna. Vi söker nu en erfaren dataingenjör/systemerare till gruppen Drift. ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER Du kommer att arbeta i en grupp med fokus på att sköta drift på ett kontrollerat sätt enligt ITIL där ett kundorienterat synsätt är viktigt. Som teknisk kompetens kommer du att ingå som resurs men även leda större eller mindre projekt inom områden som t ex nya verksamhetssystem, upphandling, systemintegration, plattformsutveckling/förvaltning, kommunikation eller liknande. Du ansvarar här för att systemen utformas och implementeras med en anpassad teknisk arkitektur där hänsyn tas till existerande infrastruktur, tjänster och regelverk. Arbetsuppgifterna består av integration av katalogtjänster mot olika verksamhetssystem och ansvar för förvaltningsobjektet identitetshantering. För oss är det viktigt att du är noggrann och kan dokumentera det du gör. En stor fördel och viktig förutsättning för att lyckas är en god förståelse för kommunens alla olika verksamheter. KVALIFIKATIONER . Du har högskoleutbildning samt erfarenhet inom IT-området. . Erfarenhet från liknande tjänst i större organisation, bolag eller koncern. . Erfarenhet av kundstyrd verksamhet . Vana av projektorienterat arbete . Det är ett plus med erfarenhet av eller specifika kunskaper inom ramverket IT Service Management (ITIL/ITSM) . Förmåga att entusiasmera, kommunicera och samarbeta . Vara tydlig, affärsmässig och initiativrik . God dokumentationsförmåga . God kunskap i Novell plattformen, på Netware och Linux . Kunskaper om integration, katalogtjänsten eDirectory och Novell Identity Manager

Kontaktpersoner på detta företaget

Jörgen Pettersson
054-540 12 30
Enhetschef Ekonomi- och verksamhetsstyrning Birgitta Jansson
Tel: 054-540 12 13
Näringslivsdirektör Ulf Johansson
054-5401025
Rekryteringskonsult Ulrika Falk
0739 888883
Tillväxtdirektör Ulf Johansson
054-5400000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlstads kommun
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 24 september 2007
  • Ansök senast: 15 oktober 2007

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Karlstad
Karlstad, 65184

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010