DHL Freight söker: Ekonomiassistent kundreskontra – Order to Cash

DHL Freight söker: Ekonomiassistent kundreskontra – Order to Cash

Arbetsbeskrivning

På DHL arbetar vi med att få våra kunders vardag att fungera. Som ett av de ledande företagen i världen inom logistik, ser vi till att våra kunder får leverans av varor och material. Utan transporter stannar samhället, vi har ett viktigt uppdrag - Förena människor, förbättra liv. Som medarbetare hos oss är du en viktig nyckelspelare.

Det som är unikt hos oss är våra medarbetare. Du kommer att få möjlighet att arbeta i ett positivt och sammansvetsat team där samarbete värdesätts. Utöver det kommer du även att kunna knyta mycket kontakter inom organisationen med våra fantastiska kollegor.

Arbetsuppgifter och ansvar
I rollen kommer du att arbeta i en grupp om 5 personer, där ni tillsammans utför dagliga uppgifter inom kundreskontra och krav/kredithantering. Rapportering sker till gruppens Teamlead. Utveckling är något vi värdesätter och det finns goda möjligheter till detta i din roll och på avdelningen. Gruppens arbetsuppgifter består bland annat av nedan.
* Kontakt med kunder vid utebliven betalning
* Kredithantering/kreditbedömningar
* Utreda oplacerade kundinbetalningar
* Hantering av kunder med selfbillingupplägg
* Månads-, kvartals- och årsbokslut med tillhörande rapportering
* Hantering av autogiro

Profil & Bakgrund

För att passa i rollen behöver du vara kundorienterad, serviceinriktad, stresstålig och ansvarskännande, både för dina egna och gruppens mål. Du kommer att ha mycket kontakt med kunder och kollegor inom DHL Freight, varför god kommunikationsförmåga i svenska och engelska i både muntlig och skriftlig form krävs för rollen.

Vi söker dig med minimum 3-årig ekonomisk gymnasiekompetens samt några års arbetslivserfarenhet inom kundreskontra och/eller kredithantering. Du bör ha god PC-vana och erfarenhet av att arbeta i Excel. Tidigare arbete med månadsbokslut och/eller selfbilling är meriterande.

Nedan kännetecknar dig som person:
* Ansvarstagande både för dina egna och gruppens mål
* Visar engagemang och vilja för att utvecklas
* Trivs med att arbeta både i grupp och självständigt
* Är strukturerad och resultatorienterad 
* Kommunicerar väl och är tydlig

Tjänsten är ett föräldravikariat med 100 % sysselsättningsgrad. På Accounting Center, som Order to Cash är en del av, ansvarar vi för redovisning, koncernrapportering, leverantörsreskontra, kundreskontra, treasury, kredithantering mm. Vi är lokaliserade på huvudkontoret i Stockholm - Frösunda.

Vad erbjuder vi dig?

Vi på DHL trivs och många av oss har jobbat här länge. Vi är ett företag som ser våra medarbetares utveckling och potential – vi vågar satsa på våra medarbetare! I det stora globala, och internationella bolaget som vi är, har vi en härlig teamkänsla med familjär stämning där vi respekterar varandra. Här finns mycket medarbetarengagemang samt humor och vi tycker om att fira våra framgångar. Vi är certifierade i Top Employer vilket innebär att vi är en arbetsgivare som erbjuder den bästa arbetsmiljön för medarbetare att utvecklas både professionellt och personligt. Miljö och hållbarhet är viktigt för oss, vi arbetar ständigt med att utvecklas för att ligga i framkant, vilket uppmärksammas och ger resultat. Vi tar ansvar och blev bland annat utsedda till branschvinnare av Sustainable Brand Index B2B för tredje året i rad.

Vill du också vara med? Välkommen med din ansökan senast den 25 september. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vid frågor, vänligen kontakta Monica Darnell, OtC Manager på email: monica.darnell@dhl.com eller +46 (0)709 34 59 85.

Häng med oss bakom kulisserna, följ oss på Instagram

Eller kika närmare på DHL - vårt varumärke, DHL Freight - globalt eller DHL Freight Sverige 
 

Enligt EU-direktiv (2009/52/EG) måste vi som arbetsgivare kunna påvisa våra medarbetares rättighet att arbeta inom EU. Vid en anställning på DHL måste du därför kunna uppvisa din rätt att arbeta inom EU genom medborgarskap (exempelvis pass) eller i annat fall uppvisa ditt arbetstillstånd. Vi genomför bakgrundskontroller på alla våra slutkandidater.

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. DHL ingår i koncernen Deutsche Post DHL som finns i 220 länder och har 570 000 anställda. Genom sitt globala nätverk kan DHL erbjuda sina kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning. DHL i Sverige har cirka 4000 medarbetare och 65 kontor, terminaler och stationer runt om i Sverige. Våra kunder är viktiga för oss och varje kontakttillfälle som en kund har med DHL ska vara kopplad till en positiv känsla.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: DHL Freight (Sweden) AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 september 2022
  • Ansök senast: 25 september 2022

Besöksadress

Terminalgatan 7
None

Postadress

Box 206
MALMÖ, 20122

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024