Digital Kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Göteborgs Spårvägar har satt Göteborg i rörelse sedan 1879. Med 141 miljoner spårvagnsresor per år är vi idag den största operatören av kollektivtrafik i Göteborgsregionen. Vi arbetar varje dag, året om för att ge våra resenärer en trygg och säker resa till jobb, skola och fritid. Vill du följa med på vår kvalitetsutvecklingsresa till en spårvagnsresa i världsklass?

ARBETSUPPGIFTER
Göteborgs Spårvägar är mitt inne i en intensiv kvalitetsutvecklingsresa som innebär modernisering och digitalisering. Målet är att förbättra leveransen till göteborgarna samtidigt som bolaget blir en mer attraktiv arbetsgivare. Utveckling av internkommunikationen är en oerhört viktig del av detta arbete. Mer än 1200 medarbetare som arbetar utspritt över dygnets timmar och över stadens spårvägsnät ska involveras i utvecklingen. Även arbetet med utåtriktad kommunikation behöver utvecklas för att säkerställa framtidens kompetensförsörjning.

Som Digital kommunikatör behöver du ha två expertområden kommunikation och digitala kanaler för kommunikation. För att stödja och katalysera bolagets arbete för att nå målen i affärsplan och verksamhetsplaner producerar och publicerar du innehåll och budskap för olika digitala plattformar. Utifrån den aktuella kommunikationsinsatsen väljer du lämplig kanal samt skapar och anpassar innehållet efter målgruppen. Du kombinerar strategisk planering med det dagliga operativa arbetet. Du skapar tillsammans med chefer och specialister kommunikationsplaner och omsätter dem i effektiva kommunikationsinsatser.

Detta är en spännande roll med möjlighet att påverka vår digitala utvecklingsresa på bolaget! Du förväntas ha helhetssyn och vara drivande i att implementera ett digitalt tänk i organisationens kommunikationsarbete. Därför söker vi dig som är en självständig och en träffsäker skribent. Du har omfattande praktisk erfarenhet av kommunikation i, eller med hjälp av, flera olika digitala verktyg och plattformar och kan därför vara både kreativ och analytisk i ditt val av lösning. Ibland är tempot högt i verksamheten varför du behöver kunna hantera frågor parallellt och vara flexibel. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du har en god samarbetsförmåga samt en utmärkt känsla för service.

KVALIFIKATIONER
Högskolexamen i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik, marknadsföring eller motsvarande
Flerårig erfarenhet av att planera, genomföra och följa upp kommunikationsarbete via flera olika digitala kanaler
Erfarenhet av att skriva och anpassa texter och budskap efter målgrupp och kanal
Mycket goda kunskaper i layout, bildhantering och bildsättning
Mycket goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt samt goda kunskaper i engelska
Goda kunskaper i olika webbpubliceringssystem, till exempel Wordpress
Mycket goda kunskaper i Office 365 och Sharepoint
Goda kunskaper i Adobes programvaror som InDesign, Photoshop och Illustrator
Erfarenhet av att arbeta processorienterat
Erfarenhet av varumärkesstärkande kommunikation via sociala media
Erfarenhet av film och rörlig media med mobilen
Erfarenhet av utveckling och etablering av nya kommunikationskanaler
Erfarenhet av att arbeta tillsammans med IT och Kvalitetsavdelning

Sammanfattning

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024